Bättre kvalitet hos KBV-verkstäderna
Kontrollerad Bilverkstads nya strategi, men varningar och krav på åtgärder, för att förbättra kvaliteten hos landets bilverkstäder är framgångsrik. Den allra senaste kundmätningen visar på kraftigt förbättrade värden. Totalt har 10.000 bilägare sagt sitt om verkstadsbesöket genom att svara på 13 frågor.Kvalitetsindexet, kundnöjdheten, har förbättrats från 83,6 till 87,3, dock brister det alltjämt inom administration och kommunikation.- Verkstäderna glömmer eller förbiser att informera om priset på den reparation eller service som är beställd av kunden. Enligt en frivillig överenskommelse mellan branschorganisationen MRF och Konsumentverket ska alltid muntlig prisuppgift lämnas samtidigt som kunden alltid ska vidtalas och godkänna tillkommande arbeten, säger Leif Fagerlund, VD för Kontrollerad Bilverkstad.Men när KBV började låg snittindexet i den specifika frågan om prisinformation på 67. I den senaste mätningen är snittet uppe i 75.