23948sdkhjf

Historisk seger för Audis sportvagnsdiesel på Sebring

Audis nya sportvagnsprototyp R10 TDI skrev motorsporthistoria i sin första tävling, Sebring 12-timmars. För första gången har en dieseldriven sportvagn vunnit en tävling. Sjufaldige Le Mans-mästaren Tom Kristensen blev också historisk, ingen har förr vunnit Sebring fyra gånger.

Audis nya sportvagnsprototyp R10 TDI skrev motorsporthistoria i sin första tävling, Sebring 12-timmars. För första gången har en dieseldriven sportvagn vunnit en tävling. Sjufaldige Le Mans-mästaren Tom Kristensen blev också historisk, ingen har förr vunnit Sebring fyra gånger. Det klassiska 12-timmarsloppet på Sebring i Florida, USA, är ett av världens hårdaste långlopp och kördes i en hetta som uppgick till 30 grader i skuggan och 43 grader i asfalten och med en påfrestande luftfuktighet.


Det hindrade inte Allan McNish, som tillsammans med Dindo Capello och Tom Kristensen körde Audis andrabil till seger, att redan på kvalificeringen visa teamets och bilens kapacitet genom en verklig rekordtid som gav en överlägsen pole position. Men en värmeväxlare behövde bytas innan start och Dindo Capello tvingades därför starta från depån med den andra Audi R10 TDI-vagnen och jaga ikapp fältet från slutet.


Det tog honom knappt en halvtimme att köra upp sig från 35:e till andra plats, bakom Audis förstabil, som kördes av Frank Biela, och i slutet av andra timmen hade Capello tagit sig om även Biela och tagit ledningen, som trion i andrabilen höll ända in i mål. De behövde bara göra ett två oplanerade depåstopp för att byta ett oljefilter och skruva åt två lösa hjulbultar.


Tom Kristensen vann sitt fjärde lopp på Sebring, och blev därmed historisk. Ingen har gjort det förut:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079