Vägverket kritiseras för uttalande om koldioxid
Vägverkets årliga rapport om nya bilars koldioxidutsläpp är missvisande, säger Bil Sweden. Branschorganisationen menar att Sverige inte längre har det högsta koldioxidutsläppet från nysålda bilar, tvärtom förväntas utsläppen sjunka till genomsnittsnivån till sommaren. Men trots detta väljer Vägverket att inte informera om utvecklingen i sin rapport till EU-kommissionen:
- Risken finns att allmänhet och beslutsfattare lever kvar i tron att Sverige har EU:s klart högsta koldioxidutsläpp från nya bilar när informationen är så felaktig som i rapporteringen och så diffus som i pressmeddelandet, säger Wolff Huber, vd för Bil Sweden.
Enligt gällande EU-direktiv räknas etanol som bensin och biogas som naturgas. Detta innebär att låginblandningen av etanol i bensin och den kraftigt ökande andelen miljöbilar i Sverige inte ger något genomslag i verkets beräkningar.
- Vi vill att Sverige verkar för ett korrekt rapporteringssystem och att Vägverket i väntan på detta kompletterar med information om den verkliga utvecklingen.
Enligt Vägverkets pressmeddelande drar bilarna i Sverige betydligt mer bränsle än i Europa i övrigt. Antalet bilar som körs på alternativa drivmedel växer stadigt men ökningen är en mycket blygsam andel av fordonsparken med tanke på att det finns omkring 4,1 miljoner personbilar i trafik i Sverige, menar Vägverket:
- Utvecklingen är glädjande, men vi kommer att vara beroende av oljan som drivmedel under lång tid framöver. Därför är det viktigt att vi genomför så kraftfulla åtgärder som möjligt för att minska förbrukningen och därmed utsläppen av koldioxid. Tyvärr är vi ju fortfarande långt efter övriga EU, konstaterar Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.