23948sdkhjf

Säkert team greppar ett Däckia på framfart

Däckåterförsäljaren Däckia planerar en ökad satsning mot befintliga och nya målgrupper. Målet är att stärka marknadspositionen och öka varumärkeskännedomen. Däckia har därför sett över sina byråsamarbeten.

Däckåterförsäljaren Däckia planerar en ökad satsning mot befintliga och nya målgrupper. Målet är att stärka marknadspositionen och öka varumärkeskännedomen. Däckia har därför sett över sina byråsamarbeten. Upphandlingen av byråer är nu klar och valet föll på mediebyrån Scream, reklambyrån Roder och Diplomat PR.Tack vare den prisbelönta TV-reklamen har Däckia idag en marknadskännedom på 24 procent i åldersgruppen 24 till 59 år under däcksäsong. En siffra som är långt högre än övriga aktörer i branschen. För att ytterligare stärka varumärket satsar företaget nu på att utöka och bredda kommunikationsarbetet. Förutom nya byråer, satsar man på marknadsundersökningar under hela 2006 i samarbete med Research International.


- Det känns otroligt roligt och spännande. Vi inleder ett samarbete med en konstellation som har kapacitet att lyfta fram Däckia i vår expansionsfas och i kommunikationen med nya segment och målgrupper, säger Karin Fredlund, reklamchef på Däckia.


En viktig del i Däckias strategi är att gå från att vara en leverantör av däck och fälgar till att bli en partner som förbättrar kundens ekonomi och som erbjuder en bättre miljö samt högre säkerhet för familjen. Däckia levererar ett helhetskoncept där kunden får guidning av kunnig personal angående däck- och fälgval, hjälp med byte av däck och även möjlighet till däckförvaring på något av Däckias däckhotell. En annan skillnad är att däckbranschen historiskt sett endast har riktat sin kommunikation mot män, något som idag anses förlegat. Kvinnor är i allt större utsträckning engagerade i besluten om däck, vilket kommer att utgöra ett viktigt fokus för Däckias kommunikation.


Däckias verksamhet är inne i en expansionsfas och nätverket växte med tio verkstäder under 2005 och sju stycken under de två första månaderna 2006. Nätverket utgörs nu av 108 verkstäder över hela landet, som servar allt från privatbilister till internationella företag med stora lastbilsflottor.


-Målet är att knyta till oss flera nya partnerverkstäder under 2006 och med vårt nya starka team i ryggen kommer vi med att uppnå detta, säger Karin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.58