Privatförarcupen döps om till Caran Cup
STCC har inlett ett samarbete med design- och utvecklingsföretaget Caran för årets Privatförarcup. Klassen får därmed en officiell partner och döps om till Caran Cup. - STCC är en naturlig plattform för oss att verka på, här pågår ständig förbättring och ett kompromisslöst utvecklingsarbete, säger Carans vd Mats Rogbrant.Privatförarcupen är plantskolan i STCC. Unga förare, kanske morgondagens stjärnor kör bilar av senast 2003 års modell. I klassen tävlar förarna internt mot varandra men tar även poäng i den totala STCC-tabellen. Nu får klassen alltså en huvudpartner, Caran, och heter följdriktigt Caran Cup.Caran är ett av landets ledande teknikkonsultföretag med verksamhet inomdesign, produkt- och processutveckling och är idag fler än 1000 anställda.Företaget har en mycket stark position inom flera industrigrenar medtyngdpunkten i fordonsindustri, och sedan 1999 är Caran en del avWM-datakoncernen. Caran har sedan mer än 20 år ett gott samarbete med Volvo och har medverkat i en lång rad utvecklingsprojekt, exempelvis den uppmärksammade konceptbilen YCC.Caran är också sedan flera år teknisk samarbetspartner till Volvos STCC-team Polestar Racing. Samarbetet bygger på konkret teknisk utveckling av stallets bilar. Caran väljer nu att stärka sin profilering inom motorsporten genom att gå in som partner till STCC genom Caran Cup (fd Privatförarcupen).- Vi vill göra en seriös satsning på motorsport, säger Mats Rogbrant. Banracing är ett område där vi kan visa vad vi kan rent tekniskt genom samarbetet med Polestar samtidigt som vi når en större publik genom att vara en huvudpartner till STCC.Från STCC:s sida ser man mycket positivt på samarbetet. - Caran är ett väl ansett företag som sitter på en enorm kompetens. Att ha dem som partner till STCC stärker och utvecklar serien, kommenterar STCC:s Richard Schultz.