Scania introducerar exklusiva långfärdsbussar i Kina
Scania lanserar sitt internationellt prisbelönta turistbusschassi på den växande kinesiska marknaden för exklusiva långfärdsbussar. Vid utställningen Bus World Asia 2006 i Shanghai visar Scania tillsammans med den lokala karossören Golden Dragon en helt ny långfärdsbuss i lyxsegmentet.
- Tillsammans med en av Kinas ledande busskarossörer, Golden Dragon, kan vi nu erbjuda marknaden exklusiva långfärdsbussar, säger Mats Harborn, chef för Scanias fordonsaffärer i Kina.
Bussen bygger på Scanias lyxbusschassi K124 med separat framhjulsupphängning för extra stabilitet och en jämn, behaglig gång. Den buss som visas är 12 meter lång och har plats för 45 sittande passagerare.
- Vår strategi är att arbeta tillsammans med starka och kompetenta lokala karossörer på de marknader där Scania nu vi satsar.
- Efterfrågan på den här typen av säkra och bekväma långfärdsbussar med god bränsleekonomi, växer i hela Sydostasien varför den här satsningen tillsammans med kinesiska karossörer också kan innebära en betydande potential för framtida export från Kina, säger Mats Harborn.
- Scania har en stark ställning i hela den ostasiatiska regionen vad gäller långfärdsbussar, framhåller Senior Vice President Henrik Henriksson, som är ansvarig för Scanias globala bussförsäljning. Scania är sedan länge marknadsledare i segmentet i Taiwan och har traditionellt en stark ställning också i Thailand, Malaysia och Singapore.
Vid utställningen visar Scania också ett 6x2 chassi för en 13,7 meters buss. Detta chassi har en hydrualiskt styrd stödaxel som förbättrar kurvtagningsförmågan, körbarheten och som samtidigt minskar däckslitaget. Den är utrustad med en 12-litersmotor på 420 hästkrafter (306 kW) med ett erkänt högt vridmoment och låg bränsleförbrukning.
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor.
Busschassitillverkningen sker i Sverige, Brasilien och Mexiko. Busskarossering sker i Polen och Ryssland