Hyundai Grandeur får premiär
Med den för svenska marknaden helt nya Grandeur toppar nu Hyundai sitt redan breda modellprogram med en sportig och lyxig sedan i samma storleksklass som till exempel Audi A6, BMW 5 serie och Mercedes E-klass. Därmed kliver man in i E-segmentet.
Vad gäller de designmässiga familjedragen finns en viss koppling till Sonata, men i övrigt är den eleganta Grandeur en högst individuell personlighet. En bil som begåvats med det bästa Hyundai kan erbjuda vad gäller komfort, prestanda, köregenskaper, utrymmen, säkerhet och allmänt välbefinnande.
För att den drygt 1700 kg tunga bilen ska ge föraren det rätta gensvaret har den utrustats med Hyundais helt nya 3,3-liters V6 aluminiummotor med dubbla överliggande kamaxlar. En mäktig motor som levererar 235 hk vid 6 000 r/min och ett maximalt vridmoment på 304 Nm vid 3 500 r/min.
Kraften förs vidare via en sofistikerad och smidig femstegad H-matic automatlåda med möjlighet till manuell växling. Framvagn med dubbla länkarmar och multilänkad bakaxel ger en fjädringskomfort i världsklass. ESP-antisladd och antispinn är naturligtvis standard. Resultatet är en bil som kan tävla med de bästa vad gäller kör- och vägegenskaper, precision, säkerhet och komfort.
När det gäller den invändiga känslan och utformningen har man fokuserat på att skapa en modern, distinkt, tillfredställande, solid och avkopplande känsla. Instrumentbrädan med sina mjuka svepande linjer kombinerade med en sportig och tydlig design talar direkt till föraren.
Den långa hjulbasen ger spatiösa innerutrymmen samtidigt som det finns en tydlig känsla av närvaro och sportighet. Bekväma stolar med markerade lår- och sidostöd, mycket god ergonomi, användarvänliga reglage, snygga och lättavlästa instrument samt material av hög kvalitet spelar en aktiv roll när det gäller att tydliggöra vilken målgrupp bilen vänder sig till. Grandeur har en väl tilltagen standardutrustning och mycket hög säkerhet. Förutom de vanliga högeffektiva krockkuddarna och aktiva nackstöd fram finns det också sidokrockgardiner både fram och bak. Klimatanläggning med dubbla zoner, läderinredning i två toner och med inslag av trä och metall kompletterar bilden. Servostyrningen är extremt exakt och ratten är på vissa versioner elektriskt ställbar i både höjd- och längsled. Exteriör design och dimensionerFörutom den eleganta karossdesignen kan nämnas LED-bakljusen och möjligheten till Xenonljus fram. De breda 235/55-däcken på 17-tumshjul och de dubbla avgasrören bak förstärker intrycket av prestandaorienterad lyxbil. Sammantaget är Grandeur en mycket rymlig, komfortabel och kraftfull bil med en påfallande stark kvalitetskänsla och vägegenskaper som matchar både kraft och utseende.
Grandeur lanseras i Sverige till hösten 2006. Priset är ännu inte fastställt.