23948sdkhjf

Etanol och FlexiFuel i topp

    Hela 87 procent av de riktiga miljöbilar, som såldes under mars 2006 (3172 st), var av typen FlexiFuel. De är anpassade för det nya bränslet E85, dvs 85 procent etanol och resten bensin.

Hela 87 procent av de riktiga miljöbilar, som såldes under mars 2006 (3172 st), var av typen FlexiFuel. De är anpassade för det nya bränslet E85, dvs 85 procent etanol och resten bensin. De övriga riktiga miljöbilarna var hybridbilar (233 ) och gasbilar (230), dvs med andelen sex procent vardera. Miljöbilarna svarade under det första kvartalet för 13,6 procent (3,6 i fjol) av den totala nybilsförsäljningen. I mars var motsvarande siffror 15 procent (2,5). - Det är roligt att det äntligen börjar lossna på den svenska marknaden för miljöbilar generellt och för FlexiFuel-bilar i synnerhet, säger Per Carstedt, Bio Alcohol Fuel Foundation, en organisation som under de senaste 12 åren verkat aktivt för en storskalig introduktion av etanolbilar i Sverige. - Mot bakgrunden att endast tre fabrikat (Ford, Saab och Volvo) hittills gjort begränsade introduktioner av E85-motorer ger siffran 6648 sålda FlexiFuel-bilar mersmak. Etanol från skog och åker Körning med E85 eliminerar en stor del av de fossila koldioxidutsläppen och bidrar till att minska på trycket efter olja i en tid då priserna går uppåt och oljeförsörjningen blir alltmer osäker. - Detta betyder också att svensk biomassa - i första hand etanol från skog och åker - tilltar i betydelse för Sveriges energiframtid, säger Per Carstedt. Produktion av etanol inom landets gränser får stora positiva konsekvenser för vår ekonomi, för minskat beroende av importerad olja, för vår energisäkerhet och våra CO2-utsläpp. Handelsbalansen förbättras, jobben blir fler och skogs- och jordbruk blir åter tillväxtområden. Minskat oljeberoende I många länder har alternativen till fossila bränslen förts högt upp på agendan. USA skall ersätta 75 procent av oljeimporten från Mellanöstern till 2025, Sverige har målet att bensin och diesel för transportändamål skall ha ersatts av förnybara drivmedel till 2020. EU-länderna är överens om att försöka öka andelen förnybar energi till 15 procent och att biobränsleanvändningen i transportsektorn ska öka till 8 procent år 2015. - Det tar 15 år från att vi börjar fasa ut bensin/dieselbilarna till att vårt oljeberoende är borta. Jag hoppas därför att alla biltillverkare höjer ambitionen och ser till att alla personbilar inom kort kan köras på E85 och inom en snar framtid även på 100 procent etanol, betonar Per Carstedt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079