23948sdkhjf

Toppbetyg för nya Hyundai i amerikanska IIHS krocktest

Hyundais nya premiumbil Grandeur har fått högsta betyg i det ansedda amerikanska IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) krocktest gällande frontal offset-krock. Ett resultat som speglar de höga ambitioner Hyundai har på säkerhetssidan gällande alla bilar i modellprogrammet.

Hyundais nya premiumbil Grandeur har fått högsta betyg i det ansedda amerikanska IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) krocktest gällande frontal offset-krock. Ett resultat som speglar de höga ambitioner Hyundai har på säkerhetssidan gällande alla bilar i modellprogrammet.


Resultatet är baserat på en offsetkrock i 40 mph (64,4 km/h) i vilket fronten på förarsidan träffar ett eftergivligt fast hinder. Bedömningarna delas in i fyra olika betygsnivåer från "bra" till "dåligt". Grandeur fick betyget bra på alla områden i testet. "På Hyundai är vår övergripande säkerhetspolicy att hjälpa förarna i våra bilar att undvika olyckor genom att erbjuda fordon med bra vägegenskaper och sofistikerad säkerhetsutrustning som till exempel ESP" kommenterar John Krafcik som är vice VD för strategisk planering och produktutveckling hos Hyundai i USA. Han tillägger att de fina resultaten i IIHS-testet även reflekterar Hyundais åtagande att hålla den passiva säkerheten på topp i syfte att minska skadorna om olyckan skulle vara framme. Enligt IIHS är risken för dödlig utgång hos föraren cirka 46 procent lägre i de bilar som i testet får betyget "bra" jämfört med de bilar som får det sämsta betyget. Över 200 bilar har testats på det här sättet sedan starten 1995. Grandeur har den högsta säkerhetsstandarden i sin klass. Bilen är bland annat utrustad med ESP (antisladd), TCS (antispinn) och naturligtvis ABS (låsningsfritt bromssystem). Till den passiva säkerheten hör bland annat åtta krockkuddar varav två avancerade främre kuddar, sidokuddar både fram och bak samt takmonterade krockgardiner som täcker både fram och baksäte. Därutöver har bilen också aktiva nackstöd i syfte att undvika whiplash-skador.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078