23948sdkhjf

Hett om öronen för Tony Ring i årets racepremiär

Det blev en eldfängd start för Tony Ring och hans splitter nya Ferrari 430 i årets racepremiär på Nürburgring. Tony och hans tyska team Lueg Sportivo har förberett årets säsong i Ferrari 430 Challenge in i minsta detalj.

Det blev en eldfängd start för Tony Ring och hans splitter nya Ferrari 430 i årets racepremiär på Nürburgring. Tony och hans tyska team Lueg Sportivo har förberett årets säsong i Ferrari 430 Challenge in i minsta detalj. Bland annat var tanken att i god tid innan Ferrari Challenge-premiären testa på Nürburgring för att lära känna den nya bilen och sedan göra en smygpremiär i Euro GT-serien på Påskafton.


Alla planer grusades dock när bilen redan i slutet av tisdagens första teststint tog eld i motorrummet, mitt på startrakan i full fart. Trots iskall reaktion av Tony, som parkerade den brinnande bilen så nära närmaste funktionärspost han kunde, och snabb insats med eldsläckare, blev skadorna ändå allvarliga. El- och bränslesystem tog mycket stryk och bilen fick köras i ilfart till teamets högkvarter i Düsseldorf, där mekanikerna jobbade i ett sträck till fredag morgon, då första träningen skulle köras.


Eldsvådan, som berodde på ett fabrikationsfel, medförde många telefonsamtal mellan teamet och Ferrari i Italien. Med bara några veckor kvar till premiären av Ferrari 430 Challenge, och över hundra tävlingsbilar sålda världen över, var oron stor från fabriken i Maranello att problemet skulle dyka upp på fler bilar. Första beskedet var att Tony inte skulle få köra tävlingen överhuvudtaget, till slut fick han köra kvalificeringen med restriktion på max 6.000 varv och täta besök i depån för att kolla att ingen olja smet ut någonstans. Något som gjorde att Tony fick ägna kvalificeringen mer till test än att köra snabba varv.


Fokus för teamet inför racet var att överhuvudtaget få bilen tävlingsklar, åt inställningar och väghållning hade man inte hunnit göra ett dyft. Tony fick dessutom köra med fortsatt varvrestriktion i racet och med ständiga rapporter till depån om vad instrumenten visade.


Trots detta blev det väl godkänt efter premiärens två heat, i det första körde Tony på säkerhet till sig en 10:e plats totalt och en 4:e plats i GT3-klassen. I det andra var både förare och team revanschsugna, och efter en tuff kamp med en svårt understyrande bil som slet hårt på däcken mot slutet av racet, blev det till slut en 3.e plats i klassen och en nöjd Tony Ring på pallen. Tävlingen var ju ändå lite av en smygpremiär, och förutom det hyfsade resultatet, fick teamet mängder av information efter två heat på vardera 40 minuter i tävlingstempo. Alla data tankades blixtsnabbt ner efter racet och skickades direkt till Ferrari i Italien för utvärdering.


Närmast på schemat för Tony står en officiell testdag för Ferrari 430 Challenge nu på torsdag den 20 april, också på Nürburgring, då förhoppningsvis dom återstående frågetecknen kring den nya superbilen kan rätas ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062