Inför DTM Lausitz: Ekström har inget val - bara full gas
Eurospeedway Lausitz är en bana som Mattias Ekström har goda minnen från. Av sex körda tävlingar har han placerat sig på pallen fem gånger varav två gånger överst. - Jag tänker fortsätta med det, så nu är det bara full gas som gäller, säger DTM-mästaren från 2004 som jagar seger i helgens tuffa DTM-lopp.
Med facit i hand så kan vi alltså förvänta oss tuff körning av herr Ekström till helgen och förhoppningsvis en toppplacering. Det är en bana som passar honom som handsken. - Härifrån har jag bara bra minnen. Jag har lyckats prestera bra resultat här och tänker fortsätta med det, säger Ekström. Med en nollpoängare i bagaget från DTM-premiären på Hockenheim så blir det ännu viktigare att plocka poäng för Audiföraren under resten av säsongen, om han ska kunna vinna mästerskapet.
- Jag har inte så mycket att välja på längre, nu gäller det "flat-out til the flag drops", från start till mål. Poängen jag inte fick med mig från Hockenheim kan jag inte köra igen, utan nu gäller det att göra det bästa av situationen och ösa på för fullt, säger Mattias bestämt. Förra årets andra deltävling på Eurospeedway bjöd på tuff körning mellan Mattias Ekström och Jamie Green, olyckligtvis med följden att Green åkte av och fick se loppet från gräsmattan på innerplan. Men det är inte bara den tävlingen som varit tuff för Mattias på denna bana, ett par år tidigare hade Mattias Ekström och Christijan Albers (då Mercedesförare) en plåtnära fight om förstaplatsen som Mattias till slut tog hand om. - Det är en bana där man måste satsa fullt på och jag tänker spänna musklerna och vässa armbågarna, för jag vill vinna den här tävlingen, säger en taggad Ekström.
Många poäng står på spel och Ekström är inte ensam om att vilja ta med sig så mycket som möjligt. Inte bara konkurrenterna står uppställda på rad med förhoppningen om att just de ska bli den som får med sig mest poäng från denna bana, i Audisportteamet backar ingen, varken sjufaldige LeMans-mästaren Tom Kristiansen, Formel 1-föraren Heinz-Harald Frentzen och Martin Tomczyk.