23948sdkhjf

SEAT Sport och Rickard Rydell siktar på toppresultat

Efter premiären på Monza för tre veckor sedan leder SEAT Sport både förar- och märkesmästerskapet i VM-serien för touringcars, WTCC. Teamets svenske förare Rickard Rydell hade dock inte turen med sig på Monza men siktar nu på toppresultat i helgens tävlingar på franska Magny-Cours.

Efter premiären på Monza för tre veckor sedan leder SEAT Sport både förar- och märkesmästerskapet i VM-serien för touringcars, WTCC. Teamets svenske förare Rickard Rydell hade dock inte turen med sig på Monza men siktar nu på toppresultat i helgens tävlingar på franska Magny-Cours. SEAT Sport fick en flygande start i VM-serien WTCC och tog ledningen i både förar- och märkesmästerskapet. I helgens tävlingar på Magny-Cours tänker teamet befästa sina positioner i båda mästerskapen. Rickard Rydell fick bara tre poäng med sig från Monza men tror på betydligt bättre framgångar den här gången. Bilen har visat sig snabb och svensken toppade vintertesten på Magny-Cours tidigare i år. - Bilen var verkligen konkurrenskraftig på Monza, mycket bättre än vi väntat oss. Eftersom vi var starka där ska vi kunna vara med i toppen på alla banor under resten av säsongen. Det gick väldigt bra när vi testade på Magny-Cours i vintras men det är svårt att veta hur mycket det betyder eftersom vädret har ändrat sig mycket sedan dess, säger Rickard Rydell. Nu kommer det vara betydligt varmare och för att veta att nya SEAT Leon fungerar bra även i högre temperaturer har teamet varit och testat i Qatar. -SEAT gör en väldigt stor satsning på WTCC och då kan man inte bryta någon tävling för att bilarna inte klarar av värme. Därför flög vi ner en bil till Qatar och jag testade två dagar i förra veckan tillsammans med Jordi Gené, berättar Rickard. För att göra WTCC så jämnt som möjligt tillämpas ett system med tilläggsvikter. Tre av SEAT Sports förare, mästerskapsledaren Yvan Muller, Gabriele Tarquni och James Thompson, har efter framskjutna placeringar fått mer vikt efter premiären. De andra tre, Rickard Rydell, Jordi Gené och Peter Terting har däremot fått plocka ur vikt. Det ger de senare tre större möjligheter att göra bra resultat. -Det enda positiva efter Monza var att jag fått plocka ur 20 kilo ur bilen. Nu siktar vi på att göra bra resultat på Magny-Cours.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063