Flash Engineering äntligen på banan
Bara 14 dagar före STCC-premiären kan Jan FlashNilsson och hans nya superteam pusta ut. På söndagen kunde de äntligen testa en av sina nya BMW-bilar på Kinnekulle Ring i regn. - Bilen gick hur bra som helst. Det här kommer att bli en rolig säsong, säger teamchefen Jan Nilsson. Det har varit bråda dagar för Flash Engineering. Flitens lampa har lyst starkt i den nya verkstaden i Karlstad de senaste månaderna. Två helt nya racingbilar BMW 320si, eller E90 som modellbeteckningen är internt hos BMW anlände som byggsatser, eller snarare i pusselformat. Tusentals små komponenter i lika små plastpåsar har pusslats ihop för att bli det nya superteamets starkaste vapen i jakten på mästerskapstiteln i STCC. Men så under söndagen kunde en av de nya bilarna äntligen köra sina första meter på en racerbana bara 14 dagar innan premiären på Ring Knutstorp. Mekanikerna har gjort ett hästjobb med att få ihop bilen. Grabbarna har arbetat 14-16 timmar sju dagar i veckan de senaste sju veckorna. Lättnanden och glädjen lyste i ögonen på dem när motorn startades, säger föraren Richard Göransson. Och även Jan Nilsson var snabb med att hylla sina mekaniker som fram till nu dragit det tyngsta lasset: Jag är otroligt imponerad av grabbarna som lyckades bygga ihop en racingbil av allt som fanns i de små plastpåsarna från BMW Motorsport.
Något riktigt test av bilens kapacitet blev det dock inte, det handlade mer om ett funktionstest. Det verkliga mandomsprovet blir kommande fredag då Flash Engineering kommer att ha två av sina bilar på startlinjen när samtliga STCC-team ska köra tester på Mantorp Park. Den tredje bilen den som Jan Nilsson själv ska köra kommer att vara klar lagom till premiären på Knutstorp 14 maj. Jan Nilsson, som vann STCC 1996 och 1997, förklarar själv varför hans nyligen presenterade 61;Dream Team61; valde att bygga ihop två nya racingbilar: Vi bestämde oss för att köra BMW:s nya 320si eftersom vi tror att den är den bästa tävlingsbilen på marknaden både just nu och på lång sikt. I det nya STCC-stallet ingår, förutom Jan Nilsson själv som kör en av de nya 320si-bilarna, de senaste två årens mästare Richard Göransson (som kommer att köra den andra nya BMW-bilen) och Edward Sandström. Sandström var Volvos snabbaste förare i STCC i fjol och han har erfarenhet från internationell racing. Edward kommer i år att köra Nilssons fjolårsbil, en 320i (E46). BMW och bakhjulsdrift är så nytt för mig, men det var riktigt roligt att köra testet på Kinnekulle. Allt gick över förväntan och det kändes skönt att få komma i bilen och köra några varv, förklarar Edward Sandström. Och den tvåfaldige mästaren är inne på samma resonemang. Mentalt kändes det otroligt skönt för alla i teamet att vi fick köra några varv med den nya bilen, det här är ju något som vi alla väntat på i flera månader, säger Richard Göransson.