Socialdemokraterna orsak till dyra körkort
SVT:s nyhetsprogram har genomfört en undersökning som uppger att körkort har blivit 45 procent dyrare de senaste 17 åren. I inslaget uttalade sig Hillevi Larsson, socialdemokratisk riksdagsledamot.
-Det är Hillevi Larssons eget parti, socialdemokraterna, som har ökat kostnaderna, säger Berit Johansson, ordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund.Rapport har tagit del av siffror från SCB och uppger att kostnaden för ett körkort ökat med 45 procent sedan 1989. Socialdemokraternas riksdagsledamot Hillevi Larsson från Malmö driver frågan och vill göra det billigare för ungdomar att ta körkort.STR går nu till motangrepp:
· Prishöjningen 1989 skedde som ett resultat av det generella prisstopp som socialdemokraterna införde året innan.· 1990 höjde socialdemokraterna i en uppgörelse med centerpartiet bensinskatten och införde senare samma år moms på bensinen.· 1997 införde socialdemokraterna slutligen moms med 25 procent på körkortsutbildning. Bara som en parentes införde man även moms på ridutbildning, men där bara med 6 procent.
-Ha gärna synpunkter på prisutvecklingen hos trafikskolorna, få är så granskade som vår bransch, säger Berit Johansson. Men detta är resultatet av socialdemokratisk politik. Trafikskolorna har i huvudsak hållit sig till inflationsmålet, vilket innebär prishöjningar runt 2 procent per år.STR menar att prisfrågan alltid kommer i fokus när det är valår. Det är en enkel väg för politikerna att nå stora grupper av förstagångsväljare.
-Det är tråkigt. Vi har en bred politisk uppslutning kring målen att minska olyckorna på våra vägar. Riksdagen har beslutat om en nollvision 51; ingen ska dö i trafiken. En viktig del av det arbetet bedrivs hos våra trafikskolor, menar Berit Johansson.
-Det verkliga måttet på vad en körkortsutbildning är värd borde vara hur väl man klarar sig i trafiken efter avslutad utbildning, avslutar Berit Johansson. STR välkomnar varje sådant initiativ, från politiker, från Vägverket och från försäkringsbolagen.
STR arbetar med att få till stånd en sådan aktiv uppföljning. Den typen av statistik skulle underlätta trafikskolornas arbete med att ständigt förbättra både kvaliteten och det pedagogiska innehållet i utbildningen.
51; Ingen skulle anställa en pilot som skryter om hur få lektioner han eller hon tagit. Vi måste få ett nytt fokus i körkortsdebatten, avslutar Berit Johansson.