Opel och Renault fortsätter sitt samarbete
Samarbetet mellan General Motors Europe (GME) och Renault tar nu ytterligare ett steg framåt i och med lanseringen av nya versioner av företagens lätta transportbilar:- Kompakta Vans under namnen Opel Vivaro/ Renault Trafic.- Stora Vans under namnen Opel Movano/Renault Master.Samarbetsavtalet innebär att de båda tillverkarna ytterligare kan öka sina marknadsandelar på den europeiska marknaden för lätta kommersiella fordon. Sedan Opel och Renault inledde samarbetet om tillverkning av lätta transportbilar 1999 har man producerat 1,2 miljoner enheter.
Det framgångsrika samarbetet har medfört att GM Europe och Renault satsar på att expandera på den snabbt växande europeiska marknaden för lätta kommersiella fordon. Det ska ske med hjälp av uppgraderade versioner av modellserierna Vivaro-Trafic (fas II) och Movano-Master (fas III), som båda introduceras i september 2006.
550 000 Vivaro/Trafic på fem årSedan Vivaro/Trafic introducerades år 2001 har Opel och Renault tillverkat 550 000 kompakta transportbilar i den här modellserien.
Vivaro/Trafic tillverkas både i GM:s engelska fabrik i Luton (sedan 2001) och i Nissans spanska fabrik i Barcelona (sedan 2002). Under 2005 slogs nytt produktionsrekord när båda fabrikerna gick på maxvarv och tillsammans tillverkade 164 000 enheter.
Samarbetet mellan Renault och GM utökades 2002. Då enades parterna om att Renault skulle leverera sin större transportbil Master (tillverkad i franska Batilly) till General Motors Europe, som skulle sälja den under namnet Movano. Sedan år 2000 har Batilly-fabriken producerat 660 000 exemplar av den här stora transportbilen och under 2005 slogs nytt produktionsrekord med 102 430 enheter.
Samarbete mellan Renault och GM sedan 1996General Motors Europe och Renault inledde sitt samarbete redan i december 1996. Då enades man om gemensam utveckling och tillverkning av en kompakt transportbil. Opel och Renault investerade tillsammans 700 miljoner euro i utvecklingen av den nya modellserien (400 miljoner i konstruktion och design och 300 miljoner i produktionsprocessen).
Överenskommelsen innebar inte bara 50/50-finansiering utan också en uppdelning av ansvarsområden. Renault skulle svara för utveckling och design samt leverans av motorer medan GM Europe skulle stå för tillverkningen i sin engelska fabrik i Luton.
Den nya transportbilen introducerades 2001 som Renault Trafic och Opel Vivaro. Den blev snabbt så framgångsrik att produktionskapaciteten fick utökas med hjälp av Renaults samarbetspartner Nissan, som i september 2002 började tillverka modellserien i sin fabrik i spanska Barcelona. Samarbetet utökades därmed till att omfatta alla tre tillverkarna.