Opus tecknar globalt partneravtal
Opus Prodox AB och Autocom Diagnostic Partner AB (helägt dotterbolag till tyska Würth Gruppen) har tecknat ett partneravtal om global distribution genom OPUS av Autocom's diagnosprodukter för felsökning inom bilelektronik. Per 2006-07-01 kommer Opus och Autocom att kombinera respektive företags distributionskanaler i ett antal länder genom OPUS försorg. Initialt gäller detta 19 distributörer i 15 länder från Autocom samt Opus' befintliga distributörer i över 30 länder. Detta kommer att skapa merförsäljning för såväl Opus som Autocom. Opus och Autocom förväntar sig en försäljning från Opus i storleksordningen 10 Mkr på årsbasis med anledning av avtalet.Autocom har internationell försäljning via större kunder (OEM partners) och via distributörer. Autocom har som strategi att fokusera på större kunder emedan Opus har en etablerad organisation för försäljning till distributörer i flera länder. Produkterna omfattar olika diagnossystem för verkstäder som reparerar flera bilmärken. Produkterna kommer att säljas under två varumärken, Autocom och Opus, och är intressanta på grund av kvalitén och den konkurrenskraftiga prisnivån. Per idag omfattar diagnossystemen 41 olika bilmärken och finns i 15 olika språkversioner. I samband med avtalet kommer Opus att anställa ytterligare 2 personer inom internationell försäljning och support.
Avtalet omfattar också att Autocom kommer att erbjuda Opus emissionsmätutrustning till sina OEM kunder samt att Opus bistår Autocom med att hitta nya OEM kunder internationellt. Autocom har ett stor "know-how" och specialistkunskap inom fordonsdatakommunikation och modern bilelektronik vilket kan kombineras med Opus plattformar och produkter inom Fleet Management. Detta kan skapa nya applikationer och funktioner vilket ger konkurrensfördelar även inom detta affärsområde.