23948sdkhjf

Dags för STCC på Gelleråsen

Efter Audis dubbelseger med Thed Björk som etta och Fredrik Ekblom som tvåa i STCC-seriens premiärtävling på Ring Knutstorp, lär teamet få tuffa tag i helgens deltävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. Dubbelsegern i premiären väger tungt.

Efter Audis dubbelseger med Thed Björk som etta och Fredrik Ekblom som tvåa i STCC-seriens premiärtävling på Ring Knutstorp, lär teamet få tuffa tag i helgens deltävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. Dubbelsegern i premiären väger tungt.- Mitt jobb är att plocka så många poäng som möjligt, och jag är superladdad, säger STCC-ledaren och Audi-stjärnan Thed Björk.Revanschlystna BMW-förare kommer till Gelleråsen mer taggade än någonsin på att försöka knäcka Audis dominans på racerbanan. Audi kommer med mer vikt efter dubbelsegern, och starkt självförtroende. Alla utom Tommy Kristoffersson, som fick bryta med punktering efter närkontakt med Duncan Huisman. Han får plocka bort 10 av de 20 kg som alla bilar var lastade med vid premiären, eftersom han inte fick några poäng. Därmed är den snabbe stallchefen het på Gelleråsen, något av en dark horse till topplacering.- Vi är taggade, vi fick en smakstart i teamet ja, inte jag själv kanske - och då är det lättare jobba vidare. Vi hade stor press på oss första loppet men vi flyttade pressen till de andra teamen genom dubbelsegern.- Motorerna och hela bilen är bra. Vi är kanske inte snabbast i fart, men depåstoppen och strategin avgörande. Helheten avgjorde till Audis fördel, säger Tommy som just lastar de nio ekipage som ska med till Gelleråsen, Audi Official Cars, racerbilar, VIP-restaurang, med mera70;


Audi/KMS nye förare Thed Björk kommer med ännu starkare självförtroende efter sin seger, och med en tunnelseendemässig fokus på att göra sitt jobb och plocka maximalt med poäng. Men han dras också med 40 kg mer vikt, som belöning för sin seger och STCC-ledning.- Vikten är inget stort problem, vi vann senaste segern på ett fantastiskt teamarbete, ett snabbt depåstopp och en stark motivation. Det ska vi försöka göra igen. Bilen går otroligt bra, har fin inställning och bra motor.- Det var så jäkla kul att vinna, och sedan dess har jag pratat med sponsorer, vänner och laddat om med fysisk och psykisk träning. Nu är jag supermotiverad och har inga tankar på något annat än att plocka max poäng tillsammans med teamet.Men han kan inte hålla sig från racerbanan. När jag pratar med Thed sitter han på en mullrande Harley-Davidson motorcykel och tuffar runt Gelleråsbanan med ett gäng mc-entusiaster efter sig. Han är mc-instruktör för en dag.- Ja, men det är ren avkoppling, jag hjälper en kompis som säljer motorcyklar, menar Thed.


Fredrik Ekblom hade pole position på Gelleråsen förra året, men blev trea efter en plåtduell med nuvarande teamkompisen Thed Björk). Nu har han har vilat sig i form, säger han, varit i stugan på västkusten, tittat på hockey-VM och racing- Man blev ju riktigt guldinspirerad av hockeyn, det är enormt kul att kika på, tycker Fredrik som fortfarande gläds åt OS-guldet..När vi pratar om Knutstorppremiären vill han framhäva teaminsatsen.- Det var bra depåstopp, tummen upp för teampersonalen, så dubbelsegern var en verklig teamvinst. De andra åkte minst lika fort men Auditeamet hade ordning i depån. På Gelleråsen har säkert de andra förbättrat sig. Själv grämer jag mig för missen i superpolen, men gläds åt att jag lyckades reparera det i racet.Hur ser taktiken ut för helgens lopp, Fredrik? Du har 50 kg extra vikt i bilen:- Siktet är att vara med i superpolen, bland de åtta främsta i starten, och sedan är det ett öppet race. Men självklart ska vi vara med i toppen, fast det blir inget lätt race, och inte lättare med extra vikt heller. Men jag tror att teamarbetet i depåstoppen kommer att vara avgörande igen.- Det gäller bara att göra ett solitt jobb och hålla näsan ren, avslutar Fredrik lite kryptiskt, möjligen med förra årets närkontakt och förra tävlingens slutdramatik i åtanke.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094