2,0T FSI är "Engine of the Year"
Audis satsning på direktinsprutade bensinmotorer uppskattas av såväl kunder som bilexpertis. En specialistjury bestående av 56 journalister från 26 länder har, för andra året i rad, röstat fram 2,0T FSI som vinnare av "Engine of the Year".
Audi är världens första biltillverkare att kombinera direktinsprutning med turboladdning när det gäller volymtillverkade bensinmotorer. 2,0T FSI introducerades först i Audi A3 Sportback och går nu även att få i A4 och A6. Motorn finns tillgänglig i tre effektnivåer, från 170 till 220 hk.
Juryn imponerades av motorns dragkraft och höga nivå av användarvänlighet i vardagskörning. Det breda vridmomentsregistret bidrar till en bränsleeffektiv körstil samtidigt som det räcker med endast ett lätt tryck på gaspedalen för att ge en kraftfull acceleration.
Med FSI-tekniken sprutas bränslet direkt in i cylindern. På en konventionell bensinmotor sprutas bränslet in i insugningsröret. Insprutarna, som sitter på cylinderhuvudet, underhålls av en högtryckspump som drivs av insugningskamaxeln via ett bränslefördelningsrör som delas av samtliga cylindrar - common rail-systemet.
Turbomotorn står för en kompression på 10.5:1, en siffra som i normalfallet endast uppnås av sugmotorer. Detta, i kombination med fördelarna med bensindirektinsprutning, spelar en viktig roll när det gäller att höja den termodynamiska effektiviteten i jämförelse med såväl sugmotorer och konventionella turbomotorer.