23948sdkhjf

2,0T FSI är "Engine of the Year"

Audis satsning på direktinsprutade bensinmotorer uppskattas av såväl kunder som bilexpertis. En specialistjury bestående av 56 journalister från 26 länder har, för andra året i rad, röstat fram 2,0T FSI som vinnare av "Engine of the Year".

Audis satsning på direktinsprutade bensinmotorer uppskattas av såväl kunder som bilexpertis. En specialistjury bestående av 56 journalister från 26 länder har, för andra året i rad, röstat fram 2,0T FSI som vinnare av "Engine of the Year".


Audi är världens första biltillverkare att kombinera direktinsprutning med turboladdning när det gäller volymtillverkade bensinmotorer. 2,0T FSI introducerades först i Audi A3 Sportback och går nu även att få i A4 och A6. Motorn finns tillgänglig i tre effektnivåer, från 170 till 220 hk.


Juryn imponerades av motorns dragkraft och höga nivå av användarvänlighet i vardagskörning. Det breda vridmomentsregistret bidrar till en bränsleeffektiv körstil samtidigt som det räcker med endast ett lätt tryck på gaspedalen för att ge en kraftfull acceleration.


Med FSI-tekniken sprutas bränslet direkt in i cylindern. På en konventionell bensinmotor sprutas bränslet in i insugningsröret. Insprutarna, som sitter på cylinderhuvudet, underhålls av en högtryckspump som drivs av insugningskamaxeln via ett bränslefördelningsrör som delas av samtliga cylindrar - common rail-systemet.


Turbomotorn står för en kompression på 10.5:1, en siffra som i normalfallet endast uppnås av sugmotorer. Detta, i kombination med fördelarna med bensindirektinsprutning, spelar en viktig roll när det gäller att höja den termodynamiska effektiviteten i jämförelse med såväl sugmotorer och konventionella turbomotorer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062