23948sdkhjf

118 Volvobussar till stort transportsystem i Colombia

Volvo Bussar har fått en order på 118 ledbussar till ett av världens största transportsystem med bussar, det i Bogotá i Colombia. Redan idag rullar det 432 Volvobussar i Colombia och Volvos marknadsandel på ledbussar blir nu över 50 procent.

Volvo Bussar har fått en order på 118 ledbussar till ett av världens största transportsystem med bussar, det i Bogotá i Colombia. Redan idag rullar det 432 Volvobussar i Colombia och Volvos marknadsandel på ledbussar blir nu över 50 procent.


Transportsystemet i Bogotá heter Transmilenio och är ett så kallat Bus Rapid Transit system, eller BRT-system. Bussarna kör i separata bussgator i ett antal korridorer genom staden. På hållplatserna betalar passagerarna i förväg för att göra av- och påstigningen snabb och därmed ytterligare förkorta restiden.


Transmilenio är ett mycket effektivt transportsystem och har lockat många människor att välja bussen istället för att sitta fast i bilköer. Systemet transporterar lika många människor per timme som en tunnelbana och i stort sett lika snabbt. Men investeringskostnaden för ett BRT-system är bara en tiondel av kostnaden för en tunnelbana och driftskostnaderna är klart lägre.


Hög passagerarkapacitet En viktig del i Transmilenio är bussar med hög passagerarkapacitet. Redan när systemet startade år 2000 levererade Volvo Bussar 320 ledbussar.


"Genom att kunna transportera fler människor per buss, minskar bränsleförbrukningen och utsläppen av emissioner", säger Per Gabell, chef för Volvo Bussar i Latinamerika. "När dessutom fler människor väljer att ställa bilen och ta bussen istället, förbättrar det ytterligare miljön för människorna i Bogotá."


Nu byggs tredje etappen av Transmilenio. Till denna har Volvo Bussar fått en order på 118 ledbussar, Volvo B12MA. Köparna är de tre operatörerna Conexión Móvil, Express del Futuro och Metrobus. Bussarna är utrustade med Volvos mittmonterade 12-litersmotor D12D, Euro 3, på 340 hästkrafter.


Busschassierna kommer att skickas som packsatser från Volvo Bussars fabrik i Curitiba, Brasilien och monteras av företagets importör i Colombia, GM Colmotores. Karosserna byggs av två karosstillverkare i Colombia, Superpolo och Busscar.


Leveranserna från Curitiba har redan startat och beräknas pågå till oktober.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094