23948sdkhjf

Dyrare körkort

Vägverkets förarprovsenhet tar bort möjligheten att göra teoriprov och/eller köra upp för CE behörighet på flera orter i Sverige. Beslutet gör inte bara körkortet dyrare då körkortsaspiranterna tvingas åka långa sträckor för att utföra proven, det drabbar också transpornäringen som är i stort behov..

Vägverkets förarprovsenhet tar bort möjligheten att göra teoriprov och/eller köra upp för CE behörighet på flera orter i Sverige. Beslutet gör inte bara körkortet dyrare då körkortsaspiranterna tvingas åka långa sträckor för att utföra proven, det drabbar också transpornäringen som är i stort behov av att rekrytera ny personal. Trafikskolor från hela landet rapporterar att Vägverket har börjat dra in provorter för tyngre fordon (CE). Sveriges Trafikskolors Riksförbund har fått bekräftat att följande orter drabbas: Nässjö, Vetlanda, Vimmerby, Nyköping, Eskilstuna, Uddevalla, Kristianstad, Oskarshamn och Hässleholm.


Vägverket drar in provorter med hänvisning till att det nya manöverprovet för CE kräver en yta på över 5000 kvadratmeter för ett 24-mtersekipage, något som inte finns på alla orter. Detta trots att det gamla manöverprovet, som kräver betydligt mindre yta, finns kvar som alternativ och går att genomföra på de flesta provorter. Det finns heller inget som pekar på att dessa prov på något sätt skulle påverka trafiksäkerheten negativt.


-Indragningen av provorter innebär avsevärt ökade kostnader för körkortsaspiranterna, som nu tvingas resa långa sträckor för att träna och avlägga prov. Det här påverkar transport-branschen då de ökade kostnaderna bidrar till att färre utbildar sig. I Mellansverige kan de indragna provorterna innebära att eleven måste resa mellan tio och femton mil för att avlägga prov och övningsköra, säger Michael Axelsson, Vice förbundsordförande i STR.


Vägverket planerade en liknande åtgärd redan 1997, då 64 provorter var hotade (lista bifogas). När förslaget blev känt fick det stark kritik från bland annat trafikutskottet, länsstyrelser, kommuner, trafikskolor och körkortsaspiranter. Vägverket tvingades då att backa i frågan. Transportbranschen påverkas negativt.


Transportnäringen hade under 2005 en tillväxtprocent på 4,6 procent, under 2006 beräknas den bli över 5 procent. Samtidigt är cirka 40 procent av lastbilsförarna mellan 55-64 år, vilket innebär att branschen är i stort behov av att kunna rekrytera ny personal. När Vägverket samtidigt försvårar situationen för utbildning och prov riskerar det att påverka hela branschen negativt.


-Provverksamheten ska vara lättillgänglig i hela Sverige och medföra ungefär samma kostnader för alla elever. Istället för att centralisera borde Vägverket göra proven mer tillgängliga. Med dagens datakommunikation går det till exempel utmärkt att göra teoriprovet tillgängligt på mindre orter, om bara viljan finns, säger Berit Johansson, förbundsordförande i STR.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063