Volvo Personvagnar visar utvecklingsprojekt
Volvo Personvagnar visar prototypbilen Multi-Fuel och en helt ny generation kollisionsvarningssystem på Michelin Challenge Bibendum 2006 i Paris den 8-12 juni. Dessa två utvecklingsprojekt speglar Volvo Personvagnars arbete för en hållbar mobilitet. Företaget tävlar också med en ren och bränslesnål diesel samt två bilar med motorer för förnybara bränslen.
Volvo Personvagnar fokuserar på att utveckla förebyggande säkerhetssystem, för att hjälpa bilföraren att identifiera riskfyllda trafiksituationer. Första generationen kollisionsvarningssystem försett med bromsunderstöd lanserades nyligen i nya Volvo S80. Volvo Personvagnar arbetar nu med en helt ny generation av systemet, som är utformat för att aktiveras i ett mycket tidigt skede. - Om föraren inte bromsar i tid så bromsar systemet automatiskt för att sänka fordonets hastighet, säger Ingrid Skogsmo, säkerhetsansvarig på Volvo Personvagnar. Det bidrar till att förebygga kollisioner helt eller minskar deras konsekvenser.
Volvo Personvagnar har valt att förhandsvisa den nya generationen kollisionsvarningssystem på Michelin Challenge Bibendum 2006 i Paris, som ett smakprov på företagets avancerade systemutveckling.
TÄVLINGSBIDRAG:
Prototypmotor för fem olika bränslenEtt annat utvecklingsprojekt som Volvo Personvagnar visar på Michelin Challenge Bibendum är Volvo Multi-Fuel - en helt ny prototypbil, optimerad för att köras på fem bränslen: bioetanol E85, metan i form av antingen naturgas eller biometan, bensin samt så kallad hytan - en blandning av 10 procent vätgas och 90 procent metan.
- Bilen har en kraftfull motor som accelererar snabbt och ger hög prestanda på alla fem bränslen, säger Hans Folkesson, tidigare forsknings- och utvecklingschef på Volvo Personvagnar AB som nu ansvarar för miljöteknik inom Fords europeiska verksamheter.
Volvo Multi-Fuel möter praktiskt taget alla kända utsläppskrav i världen, inklusive föreslagna emissionsstandarden Euro 5. Att köra bilen på förnybara bränslen som vätgas, biometan och bioetanol ger försumbara nettotillskott av fossilt koldioxid till växthuseffekten. Den turboladdade motorn har en effekt på 200 hk och accelererar snabbt för en smidigare och roligare körning.
Volvo S40 1.6D är den bränslesnålaste Volvobilen genom tiderna. Den har en fyrcylindrig 1,6-liters dieselmotor (109 hk) och en förbrukning på 4,9 liter per 100 kilometer. Bilen är utrustad med ett partikelfilter som minskar partikelutsläppen till ett minimum. Koldioxidutsläppen är i sin tur 15-20 procent lägre jämfört med bensin.
Volvo V50 FlexiFuel har en fyrcylindrig 1,8-litersmotor på 125 hk. Bilen drivs på bioetanol E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Vid körning minskar etanolen nettoutsläppen av fossilt koldioxid från avgasröret med 80 procent jämfört med bensin. Volvo S60 Bi-Fuel har en femcylindrig 2,4-litersmotor på 140 hk. Den körs på biometan och naturgas, med bensin som reserv- och startbränsle. När man kör på naturgas är koldioxidutsläppen cirka 25 procent lägre än från bensin. Vid biometandrift ger motorn ett försumbart nettobidrag av fossilt koldioxid till växthuseffekten.
Volvo Personvagnar tror att vägen till hållbar mobilitet inte är en utan flera. Lokala förhållanden varierar och ett enda förnybart bränsle kan ännu inte ersätta de fossila. För närvarande kan femtio procent av Volvos bilmodeller förses med en motor för förnybara bränslen.
- Vi utvecklar kontinuerligt högteknologiska motorer för olika bränslen med miljöns bästa i åtanke - idag och för framtiden, säger Hans Folkesson.