Vivaro och Movano: Uppgraderade för att möta nya utmaningar
Med nya versioner av Vivaro och Movano stärker Opel nu sin position i det växande segmentet för lätta transportbilar i viktklassen 2,8 - 3,5 ton. Opel tog ett rejält kliv in i den här klassen när Movano lanserades 1999, och 2001 fick den förstärkning i form av Vivaro. Sedan dess har Opel dubblerat försäljningen av kommersiella fordon, från nästan 80 000 år 2001 till dagens cirka 160 000. De nya versionerna av Vivaro och Movano debuterar i september på Commercial Vehicle IAA i Hannover, men hugade spekulanter kan beställa sin nya Vivaro redan i början av juli medan nya Movano är köpklar i mitten av augusti.
Förutom ny teknologi och mer utrustning kan nya Vivaro även ståta med en ny fräsch frontdesign, samtidigt som många små men viktiga förbättringar ökar bilens användbarhet - och därmed dess andrahandsvärde. Andra generationens Vivaro känns lätt igen på sina nya strålkastare, en markerad kromlist och ny form på grillen. Med de två nya pickup-versionerna finns Vivaro nu med två axelavstånd, två takhöjder och fem karossvarianter. I utrustningslistan finns en mängd nyheter, som till exempel parkeringsradar och ljus- och regnsensorer (tillval).
Andra nyheter är två common rail turbodieselmotorer med 2 liters cylindervolym. Alla Vivaro-motorer uppfyller Euro 4-normen för avgasutsläpp och den starkaste motorn, den modifierade 2.5 CDTI, har ett underhållsfritt dieselpartikelfilter (DPF) som standard. En sexväxlad låda förmedlar drivkraften till framhjulen.
Nya Vivaro har förbättrats med många tekniska modifieringar och kompletteringar. Den helt omarbetade motorpaletten innehåller tre common rail turbodieslar och en 2-liters bensin-motor - och alla motorerna håller förstås Euro 4-standard. Bästsäljarna bland motorerna, 1,9-litersdieslarna på 60 kW/82 hk och 74 kW/100 hk, ersätts nu av två nya 2-liters CDTI-motorer på 66 kW/90 hk och 85 kW/115 hk. De ger bättre prestanda utan nämnvärd ökning av bränsleförbrukningen - och de ger framför allt upp till 26 procent bättre dragkraft än föregångarna (det maximala vridmomentet ökar från 190 till 240 Nm respektive från 240 till 290 Nm). Den starkaste motorn, 2.5 CDTI, har fått ytterligare 10 hk och 10 Nm. Med 107 kW/145 hk och 320 Nm är det rätt maskin för kunder som regelbundet kör med maxlastad bil. Ett underhållsfritt dieselpartikelfilter är standard.
Opel Movano är en stark spelare i Van-divisionen 2,8 - 3,5 ton. Den är inte bara en robust och ekonomisk transportör av gods och människor, den lockar också med tilltalande design och är en arbetsplats med hög sittkomfort och suverän ergonomi.
Movano möter 2007 med tre nyutvecklade versioner 2.5 CDTI-motorn. Alla tre uppfyller emissionsstandarden Euro 4 och är starkare än tidigare. Basmotorn ger 74 kW/100 hk (tidigare 73 kW/99 hk), mellanmotorn lämnar 88 kW/120 hk (84 kW/115 hk) och 300 Nm medan den starkaste versionen presterar hela 107 kW/145 hk och ett vridmoment på 320 Nm (den ersätter 3.0 CDTI på 100 kW/136 hk). Den modifierade sexväxlade lådan hanterar drivkraften lika mjukt och smidigt som den automatiserade manuella lådan Tecshift, som till en början finns (som tillval) till 100- och 120-hästarsversionerna. Partikelfilter är tillval för 2.5 CDTI 120 hk och standard med 145 hk. ESPPlus är en säkerhetsnyhet (tillval) för Combi och skåpmodellen.