PSA Peugeot Citroën stärker sin satsning på biobränslen
Biobränsle utgör för närvarande en stor utmaning för bilindustrin av två anledningar: De erbjuder ett direkt alternativ till fossila bränslen och deras användning hjälper till att minska utsläppen av växthusgaser.
PSA Peugeot Citroën har engagerat sig i utvecklingen av biobränslen sedan i mars 1998. Koncernens bilar som är utrustade med dieselmotorer kan köras på en blandning av RME (upp till 30 %) och diesel. Bensinmotorerna kan ha en 10-procentig etanolblandning utan några modifikationer.
PSA-gruppen är därför mycket positiv till den franska regeringens rekommendation att biobränslen ska representera 5.75 % av likvärdigt energivärde för alla motorbränslen sålda i landet år 2008, två år före Europakommissionens deadline 2010. Det är dock klart att detta mål endast kan uppnås om biobränslen finns tillgängliga på existerande bensinstationer samt används i varje bil som redan idag körs på de franska vägarna.
Ett annat sätt att använda biobränslen är i bilar utrustade med E85-motorer, som kan köras på vilken blandning som helst av bensin och upp till 85 % etanol.
Den här lösningen kräver modifierade motorer, och därför köp av en ny bil, liksom utveckling av existerande distributionskedjor för bränslet. Detta innebär att biobränslens användning endast kommer att öka när nya bilar ersätter de gamla.
PSA Peugeot Citroën har lång erfarenhet av motorer med flexifuel-teknologi efter att ha byggt och marknadsfört dessa modeller i Brasilien där 80 % av modellprogrammet har flexi-fuel motorer.
I Europa kommer koncernen att erbjuda, med början sommaren 2007, ett utbud av modeller som drivs med flexi-fuel motorer. Modellerna kommer att lanseras på olika marknader beroende på efterfrågan och tillgång till flexifuel-pumpar på bensinstationerna.
Vilka Citroën-modeller som kommer att utrustas med E-85 motorer är inte fastställt ännu.