23948sdkhjf

GM-facken tar strid med ledningen

De fackliga organisationerna på de fem GM-fabriker som är aktuella för produktion av nästa generation Opel/Vauxhall Astra vill inte ställa upp i någon inbördes tävlan.

De fackliga organisationerna på de fem GM-fabriker som är aktuella för produktion av nästa generation Opel/Vauxhall Astra vill inte ställa upp i någon inbördes tävlan. Eric Stevens, vice VD för GM Europes produktion har låtit frågan gå till GM-fabrikerna i Belgien, Tyskland, Sverige, Polen och Storbritanninen om vilken anläggning som kan lägga det bästa "budet".Men inga lokala fack kommer att sätta sig vid förhandlingsbordet innan ett europeiskt ramavtal är undertecknat, uppger Rudi Kennes, fackordförande vid GM:s Antwerpenfabrik och vice ordförande i European Emplyoment Forum som organiserar anställda inom GM Europa.Slutdatumet för anbud till General Motors Europa gick ut den 1 september och ett nytt datum har utlysts till den 15 oktober, uppger Automotive News.IF Metalls ordförande på Saab Automobile Paul Åkerlund understryker att kravet är ett europeisk ramavtal, där det också slås fast att ingen av de fem fabrikerna kommer att läggas ned. Åkerlund säger till TT att ett brev med fackets krav överlämnas inom kort till GM.Dagens Opel Astra och Vauxhall Astra byggs i Antwerpen i Belgien, Bochum i Tyskland och Ellesmere Port i Storbritannien. Aktuella för nästa generation är dessutom Trollhättan och Gliwice i Polen.Beslutet om var bilarna ska byggas väntas under mars-april 2007. Enligt Automotive News startar produktionen 2010, som är en kritisk tidpunkt för Saab i Trollhättan eftersom de nya generationerna av Saab 9-3 och 9-5 då ska tillverkas i Rüsselsheim.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063