Två nya Mitsubishi visas på Paris Motor Show
Nya Pajero och nya Outlander Concept visas för första gången i Europa på Paris Motor Show. Nya Pajero börjar säljas i Sverige vid årsskiftet och nya Outlander i mars 2007.-Efter 25 år är Pajero en ikon bland fyrhjulsdrivna bilar. Outlander toppade snabbt försäljningslistan i Japan när den började säljas i slutet av 2005 och vi tror starkt på att den kommer att passa den svenska marknaden, berättar Anders Erngren, Produktchef för Mitsubishi Motors i Sverige.Med dessa två bilar innebär det att Mitsubishi Motors kommer att lansera fyra nya bilar i Sverige inom mindre än ett år, där nya L200 och Colt CZC Cabriolet redan har lanserats.
Med nya Outlander visar Mitsibishi både ett helt nytt SUV-koncept och den nya bottenplattan för kommande bilar i C-segmentet. SUV-konceptet tar plats mitt i hjärtat av den växande marknaden för SUV:ar i Europa. Från 2001 till 2006 ökade försäljningen av SUV:ar i Europa från 325 000 bilar till 500 000 bilar. Förväntan är att segmentet fortsätter att växa med 35 % mellan 2006 och 2009.
Nya Outlander var mellan oktober 2005 och maj 2006 den SUV som sålde mest i Japan med 20 041 sålda bilar och försäljningsframgångarna har fortsatt efter det. En viss anpassning till Europa har skett. Bland annat har bilen en annan front än i Japan. Nya Outlander är med sina 4,64 meter i längd något större än sin företrädare, där turboversionen kommer att finnas kvar fram till hösten 2007.
I Sverige börjar man först sälja Outlander med en 2-liters dieselmotor på 140 hk från VW. Drivningen sker via en sexväxlad manuell låda och ett nytt fyrhjulsdriftsystem ner till den nya 18-tumshjulen.
Senare under 2007 kommer Outlander även med en bensinmotor på 2,4 liter och 170 hk.
Nyheter i utrustningen är bland annat en ljudanläggning med nio högtalare på totalt 650 watt från Rockford Fosgate®, systemet 61;hide-and-seat61; med en tredje sätesrad som gör bilen sjusitsig samt möjlighet att även fälla ner andra sätesraden för att få extra stort lastutrymme.- Det här är en mycket modern bil som likt många andra bilar från Mitsubishi innebär smarta lösningar, inte minst möjligheten till sju sittplatser, något som efterfrågas allt mer, säger Anders Erngren.
Efter 25 år och 2,5 miljoner innehavare har Mitsubishi Pajero blivit en ikon bland fyrhjulsdrivna bilar. Nu presenterar Mitsubishi nästa steg i utvecklingen. Bilen är både den genuina och fullstora terrängbilen som tar sig fram nästan överallt och samtidigt proper och stilfull. Utöver det omges bilen av den image som framgångarna i Dakar-rallyt med elva vinster innebär. Prestandan, elegansen och utseendet finns kvar till stora delar med bland annat reservhjulet på utsidan och den maffiga fronten.- Vi har inte ändrat på ett vinnande koncept, bara utvecklat det vidare. Det är en trevlig kombination att åka lyxigt och ta sig fram där man behöver, menar Anders Erngren.
I Sverige börjar man först sälja bilen med en 3,8-liters bensinmotor på 250 hk och som tidigare i femdörrarsversionen.
Bilen är rikligt utrustad med bland annat navigations- och musikdator med 30 GB hårddisk, kamera för bättre bakåtsikt, ljudanläggning med tolv högtalare på totalt 860 watt. (Rockford Acoustic DesignP2;) och underhållsningssystem i baksätet.