Mazda blev årets raket bland generalagenterna
Motorbranschens Riksförbund, MRF, har för elfte gången presenterat sin stora undersökning GA-enkäten. Denna undersökning tar upp förhållandet på samtliga områden som berör samarbetet mellan en generalagent och dess återförsäljare. I år innehöll undersökningen, som gjorts av SIFU, 116 olika frågor. Det bilföretag som under fjolåret gjorde den största förbättringen var Mazda, som av MRF därmed utsågs till årets raket.
- Vi är naturligtvis mycket glada för att få detta bevis på att den svenska Mazda-organisationen är på rätt väg, säger Klaus Oest, VD för Mazda Motor Sverige. Vi har ett mycket gott samarbete med våra återförsäljare och inte minst med styrelsen i återförsäljareföreningen. Utan detta goda samarbete skulle vi inte så här snabbt ha kunnat uppnå denna stora förbättring i GA-enkäten. Givetvis inte heller de goda säljresultat som just nu ger oss en andraplats i Sverige bland japanska bilmärken.
Mazda Motor Sverige höjde sitt indextal med 16,6% och klättrade från en 25:e plats till den tionde, sjua bland personbilsdistributörerna, eftersom även lastvagnsföretagen finns med i undersökningen.
- Vi är fortfarande en ung organisation, som inte funnits i mer än två och ett halvt år. Men det starkt ökade indextalet visar att vår satsning på hög servicenivå och enkla rutiner ger resultat och uppfattas positivt bland våra återförsäljare. Med GA-enkäten i handen skall vi förbättra oss ytterligare till nästa år, avslutar Klaus Oest.