23948sdkhjf

Goodyear Dunlop tar initiativ för ökad säkerhet på höstvägarna

Trettioen procent av Sveriges bilister kör på slitna däck i hösthalkan och därmed utsätter de både sig själva och andra för stor fara, enligt Däckbranschens informationsråd*. Det är ett skrämmande faktum som däckföretaget Goodyear Dunlop beslutat sig för att göra något åt.

Trettioen procent av Sveriges bilister kör på slitna däck i hösthalkan och därmed utsätter de både sig själva och andra för stor fara, enligt Däckbranschens informationsråd*. Det är ett skrämmande faktum som däckföretaget Goodyear Dunlop beslutat sig för att göra något åt. 15-24 september genomförs därför kampanjen Goodyear Safety Weeks i Stockholm, Göteborg och Malmö, bl a på parkeringar vid IKEA och Tanka, för att mäta mönsterdjupet på 100 000 däck.- Vi vill uppmärksamma bilägarna om faran att köra med slitna däck på hösten, förklarar Otto Drakenberg, vd för Goodyear Dunlop Nordic. Höstens regn, halka och ofta svåra vägförhållanden är en större fara än vad många bilister kanske inser. Hela 31 procent av förarna kör på farligt slitna däck, men det är bara nio procent av bilägarna som är medvetna om det, enligt statistik från Däckbranschens informationsråd* och Goodyear Dunlop. Mindre mönsterdjup minskar vägkontakten på vått väglag, mätningar visar att vid 110 km/h har ett nytt däck 56 procent vägkontakt och ett däck med 1 mm mönsterdjup bara 2 procent om det ligger 3 mm vatten på vägbanan. Lika dålig är kunskapen om att hösten är en av årets farligaste trafikperioder. Hela 40 procent av de bilolyckor som inträffar på vått underlag äger rum från september till november, perioden mellan sommardäck och vinterdäck, visar Vägverkets olycksstatistik. - Vi vill sprida dessa livsviktiga budskap för att informera bilisterna om mönsterdjupet på just deras däck och för att få fler att byta till nya sommardäck redan på hösten, en åtgärd som räddar liv, berättar Otto Drakenberg, vd för Goodyear Dunlop Nordic. Under veckorna 15-24 september ska däckmätningen, som är den största någonsin i Sverige, genomföras på IKEA:s parkeringsplatser vid varuhusen Kungens Kurva i Stockholm och Kållered i Göteborg och även på en del Tanka bensinstationer i de tre storstadsområdena Stockholm, Malmö och Göteborg. Ett team från Goodyear Dunlop kommer att mäta mönsterdjupet på två däck på 50 000 bilar, totalt 100 000 däck, och informera bilägaren om denne kör på farliga däck eller ej. Efter varje mätning får den aktuella bilen en information med endera av tre budskap under vindrutetorkaren: att mönsterdjupet är under rekommenderade 3 mm (minst 1,6 mm enligt lag), att det är lagligt men inom 3 - 5 mm eller att det är mycket bra, dvs. 5 - 8 mm djupt. Som del av kampanjen får bilägarna ett erbjudande om däckbyte på närmaste Däckia- eller Biliaverkstad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062