23948sdkhjf

Nu kommer moderniserad Defender

Ikonen Land Rover Defender— "världens mest kända terrängbil" blir rejält moderniserad till modellår 2007. Världspremiären blir på bilsalongen i Paris som öppnar om knappt två veckor. Men det är bara en i raden av nyheter från Land Rover i Paris. SUV:arnas SUV, Range Rover får bl.a.

Ikonen Land Rover Defender - "världens mest kända terrängbil" blir rejält moderniserad till modellår 2007. Världspremiären blir på bilsalongen i Paris som öppnar om knappt två veckor.


Men det är bara en i raden av nyheter från Land Rover i Paris.


SUV:arnas SUV, Range Rover får bl.a. en helt ny och mäktig V8-biturbo diesel med ett vridmoment på 640 Nm, 272 hk och fantastiskt fin bränsleekonomi. Samma motor kommer i succén Range Rover Sport och dessutom visas nya Freelander 2.


Land Rover går för fullt och varje månad slås försäljningsrekord. 2006 ser ut att bli det bästa året i företagets 60-åriga historia. Prognosen pekar på närmare 200 000 bilar - alla fyrhjulsdrivna. Och Land Rover är idag ett mycket lönsamt företag. På bara 5-6 år har man förnyat hela modellprogrammet. Range Rover 2002, Discovery 2004, Range Rover Sport 2005, Freelander och Defender 2006/2007.


Och det var med Defender som resan började 1948. Hittills har nära 1.9 miljoner tillverkats och man räknar med att 75 procent av bilarna fortfarande är i bruk. Stadigt säljs runt 25 000 exemplar av denna ikon varje år till alla världens hörn. Den gör tjänst som t. ex räddningsfordon, i FN-tjänst, i försvaret, på bondgårdar, på safari och hos jaktlag men också som hipp kultbil i storstadsmiljöer.


En italiensk el-distributör beställde nyligen 900 Defender för tuff tjänst i linjearbete.


Den nuvarande Defender fick sitt utseende 1990 men är i direkt nedstigande led släkt med modellen från 1948. Den byggs fortfarande med en nitad aluminium-kaross på en stålram med stela axlar fram och bak samt spiralfjädrar. Den är konstant fyrhjulsdriven med fördelningslåda. Och det är just detta, den robusta konstruktionen och att den är lätt att reparera även under de mest primitiva förhållanden som förklarar framgångarna.


Årsmodell 2007 av Defender har genomgått en rejäl modernisering. På utsidan märkes i stort sett bara den något högre motorhuven. Och varför ändra på ett vinnande koncept? Det är under skalet som nyheterna finns.


* Ny modern 4-cylindrig common-rail diesel på 2,4 liter och 122 hk. Vridmomentet är 360 Nm. lägre ljudnivå, lägre förbrukning och betydligt mindre emissioner


* Ny 6-stegad växellåda plus 6 steg i lågväxel läge ger större kapacitet i off-road körning och 20 procent mer "överväxel" för bekvämare landvägs körning


* Helt ny instrumentbräda med 50 procent bättre värme/klimat kapacitet, en stereo med radio/CD spelare och med ingång för Ipod/mp3 spelare - en helt modern och funktionell audioanläggning.


* Helt nya framstolar med betydligt bättre sittkomfort och skjutmån. Nya framåtvända separata stolar bak som går att vikas ihop och upp mot respektive sidovägg när de inte används för bättre lastkapacitet. Defender 90 (kort hjulbas) har fyra separata stolar och Defender 110 är sjusitsig. Dessutom finns bägge modellerna i olika Pickup-varianter.


Defender 2007 kommer att leva många år till och "ny klassikern" introduceras i Sverige under våren 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062