23948sdkhjf

Alfa Romeo 8C får världspremiär i Paris

Alfa 8C Competizione blir den självklara mittpunkten I Alfa Romeos monter på bilsalongen i Paris. Drömbilen Alfa 8C skall byggas i begränsad upplaga och är ett samarbetsprojekt mellan Maserati och Alfa Romeo.

Alfa 8C Competizione blir den självklara mittpunkten I Alfa Romeos monter på bilsalongen i Paris. Drömbilen Alfa 8C skall byggas i begränsad upplaga och är ett samarbetsprojekt mellan Maserati och Alfa Romeo. Dessutom visar Alfa Romeo Alfa 147 Q2, de nya växellådorna Q-tronic och Selespeed i Alfa 159 samt Alfa Brera och Alfa Spider. Alfa 8C Competizione har inte lämnat Alfisti och motormedia världen över någon ro sedan den visades som konceptbil på bilsalongen I Frankfurt hösten 2003.8C var essensen av allt Alfa Romeo står för: design, kraft, dynamik och prestanda. Nu blir den verklig och är ett resultat av ett samarbete mellan Alfa Romeo och Maserati. Projektet har haft som ledstjärna att integrera Alfa Romeos designavdelning och Maseratis produktionsavdelning.Inspirationen till 8C Competizione kommer från Alfa Romeos storslagna historia. Redan namnet syftar bakåt. 8C var en beteckning som på 30- och 40-talen användes på både tävlingsbilar och gatbilar försedda med den berömda 8-cylindriga motor som konstruerats av den legendariske teknikern Vittorio Jano. Competizione är menat som en hyllning till den sportcoupé 6C Competizione som 1950 kördes i Mille Miglia av duon Fangio och Zanardi.Formgivarteamet har arbetat hårt med att bibehålla konceptbilens linjer utan att ge avkall på aerodynamisk effektivitet. Luften följer bilens linjer utan att hindras av stolpar och hörn. Man har jobbat med matematiska metoder, datasimuleringar och utförliga vindtunneltest. Speciellt har man strävat efter att med undersidans utformning skapa "ground effect" för att motverka lyftkrafter och sålunda öka stabiliteten i hög fart.Linjerna är muskulösa och kraftfulla. Hjulhusen och de breda skärmarna skapar känslan av att bilen limmas vid asfalten. Givetvis har bilen stark Alfa-identitet, inte minst genom frontens vapensköldliknande grill. Proportionerna är kompakta och bakpartiets skarpt avhuggna akter erinrar om gångna tiders racersportvagnar.Hjärtat i varje Alfa Romeo är alltid motorn och 8C är inget undantag. Här i form av en 4,7-liters (4.691 cc) 90-graders V8. Syftet var att skapa en motor med extraordinära prestanda men samtidigt med körbarhet och smidighet för både stadsgator och landsväg.Max effekt, 450 hk, uppnås vid 7.000 varv/min och max vridmoment, 470 Nm (!), vid 4.750 varv/min. 80% av vridmomentet finns tillgängligt från 2.000 varv/min. Motorblock och toppar är tillverkade i aluminium.Bilens layout ansluter till Alfa Romeos traditioner med sin transaxellösning med växellådan placerad bak vid bakaxeln. Det ger möjlighet till utmärkt viktfördelning och balans och lysande vägegenskaper. Motorn sitter långt bak i motorutrymmet för att placera så mycket vikt som möjligt mellan bilens axlar. Växellådan är en s.k. robotiserad konstruktion med paddlar bakom ratten för växelskiftena. Växellådan har olika inställningar för olika körförhållanden och körtyper; Manuell Normal, Manuell Sport, Automatic Normal och Automatic Sport samt Ice. Den självlåsande differentialen säkerställer säkert grepp och stabilitet vid alla situationer.Hjulupphängningarna består av dubbla triangellänkar runt om.Bromsarna består av perforerade, ventilerade skivor runt om med aluminiumok. Hjulen är 20-tums med 285/35 20" bak och 245/35 20" fram. 8C kommer med Alfa Romeos senaste och mest avancerade stablitetssystem, VDC, Vehicle Dynamic Control.Alfa 8C är byggd med en lätt, mycket vridstyv stålram och karossen är tillverkad i kolfiber. Kombinationen valdes för att spara vikt samt ge maximal vridstyvhet för att kunna låta hjulupphängningarna arbeta optimalt.Om 8C är fascinerande på utsidan så motsvaras det yttre prompt av interiören. Kompositmaterial har använts flitigt vilket beror på tekniska orsaker men som även motsvarar bilens utstrålning. Detsamma kan sägas om stolarna som är tillverkade av kolfiber och kan beställas i olika storlekar för att bättre passa förarens kroppsmått. Allting i förarmiljön är utformat för maximal användarvänlighet och för att ge föraren bästa komfort och funktionalitet. Kvaliteten och hantverket är av högsta klass och stärker intrycket av en sportvagn av yppersta klass.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126