23948sdkhjf

Premiär för ansiktslyft Touareg på Paris Bilsalong

Volkswagen presenterar en förnyad Touareg vid Paris Motorshow i månadsskiftet september/oktober, med ny front, ny direktinsprutad V8 och säkerhet på högsta nivå. Världens första ABSPlus minskar bromssträckan i terräng med 20 procent. De första leveranserna beräknas ske i mitten av januari 2007.

Volkswagen presenterar en förnyad Touareg vid Paris Motorshow i månadsskiftet september/oktober, med ny front, ny direktinsprutad V8 och säkerhet på högsta nivå. Världens första ABSPlus minskar bromssträckan i terräng med 20 procent. De första leveranserna beräknas ske i mitten av januari 2007.


Touareg ser annorlunda ut än föregångaren med en helt modifierad front med ny grill och mer distinkta strålkastare. Även bakpartiet är omarbetat med nya baklampor och andra avgasutsläpp.


Dessutom introduceras en rad nya och i vissa fall unika tekniska utvecklingar. Touareg blir Volkswagens första modell med en direktinsprutad V8 FSI-motor med 350 hk/257 kW.


ABSPlus är en förbättring av ABS-funktionen, utvecklad och patenterad av Volkswagen. Systemet som blir standardutrustning i Touareg förkortar bromssträckan med upp till 20 procent på löst underlag. Tidigare kunde SUV:ar bli instabila när man bromsade hårt på underlag som sand eller rullgrus och både bromssträckan och styrförmågan försämrades väsentligt.


Med ABSPlus skjuter Touareg en del av det lösa materialet framför de temporärt låsta hjulen. Materialet bildar då en kil och bromssträckan förkortas avsevärt utan att styrförmågan försämras.


Lika innovativ som ABSPlus är den adaptiva farthållaren, ACC (Adaptive Cruise Control). Den radarbaserade avståndskontrollen ser automatiskt till att bilen håller det förutbestämda avståndet till bilen framför, ökar och sänker farten beroende på trafiken. Men det nya system som nu används i Touareg bromsar i nödfall även ned bilen till helt stillastående.


En annan nyhet i nya Touareg, och för första gången i Volkswagen, är ett system som hjälper vid filbyten, Side Scan. Systemet övervakar området vid sidan av bilen och direkt bakom bilen. Om det finns en risk för en kollision vid filbytet varnar en kontrollampa i de yttre backspeglarna, allt för att undvika ett fordon i döda vinkeln.


Antisladdsystemet ESP har förnyats och har nu hydraulisk i stället för pneumatisk bromsassistans och aktiv förberedelse genom att bromskraften byggs upp när föraren hastigt släpper upp gasen. Active Rollover Protection (ARP) ökar stabiliteten och minskar risken för att fordonet voltar, extra bromstryck byggs upp för att minska risken för bortfall av bromsverkan på grund av utmattade bromsar. ESP har nu också en understyrningskontroll som förbättrar kontrollen vid understyrning.


Touareg behärskar terrängkörning lika bra som bekväm landsvägskörning. Den som önskar sportigare köregenskaper kunde tidigare komplettera sin stålfjädrade Touareg med ett sportchassi. Nu kan även Touareg med luftfjädring få en sportig chassisättning. I läget "Sport" ger förstärkta krängningshämmare, stötdämpare som regleras via rattens rörelser, modifiering av gasdämparna och ny programvara, kvickare och säkrare köregenskaper. Väljer man normalläget är fjädringen lika bekväm som i Touareg utan sportchassi.


Touareg är den första SUV:en som kan utrustas med ett ljudsystem från danska Dynaudio. Det kännetecknas av ett äkta hifi-ljud, tio högtalare, en tiokanalig förstärkare och totalt 620 Watt.


V8 FSI. Ett av motoralternativen i nya Touareg är Volkswagens första direktinsprutade V8 bensinmotor. Den utvecklar 350 hk/257 kW och ger ett maximalt vridmoment av 440 Nm.


De två andra bensinmotorerna är dels en V6 FSI med 280 hk/206 kW, dels den magnifika W12-motorn med 450 hk/331 kW.


Tre direktinsprutade dieselmotorer med partikelfilter kompletterar motorprogrammet. Det är den femcylindriga TDI-motorn med 174 hk/128 kW, V6 TDI med 225 hk/165 kW och V10 TDI med 313 hk/230 kW.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066