23948sdkhjf

Nya regeringen behöver ett kommunikationsdepartement

Inrätta ett kommunikationsdepartement kräver Motormännens Riksförbund i ett brev till den nya regeringen. Trafikfrågorna är stora och viktiga och behöver ett eget statsråd.

Inrätta ett kommunikationsdepartement kräver Motormännens Riksförbund i ett brev till den nya regeringen. Trafikfrågorna är stora och viktiga och behöver ett eget statsråd.


Vägarnas bristande underhåll, otillräckliga resurser, de stora trafikproblemen i Stockholm och Göteborg och därtill en Nollvision som känns alltmer avlägsen. I ett brev till den tillträdande regeringen kräver Motormännens Riksförbund att ett kommunikationsdepartement skapas.


- Trafikfrågorna blir ett viktigt arbetsområde för den nya regeringen. Det är därför av största vikt att frågorna får ett eget statsråd. Antalet frågor som en ny kommunikationsminister bör ägna sig åt kan göras hur lång som helst, säger Maria Spetz, VD på Motormännens Riksförbund.


Den av riksdagen antagna Nollvisionen, inga döda eller skadade i trafiken, kräver extraordinära åtgärder från den nya regeringen. Ansvaret är tredelat när det gäller trafiksäkerheten: fordonstillverkarnas, vägbyggarnas och fordonsförarnas. Den tidigare regeringen försummade att satsa på vägsystemets säkerhet. Landets vägar får inte förvärra konsekvenserna av en olycka. En förare ska kunna göra mänskliga misstag utan att behöva plikta med liv eller livslång invaliditet, säger Maria Spetz.


Motormännens Riksförbund välkomnar den tillträdande regeringens förslag till ökad satsning på infrastruktur för att få igång vägbyggen och öka framkomligheten genom Public-/Private-/Partnership-finansiering, dvs PPP-lösningar. En finansieringsmodell som inte är kopplad till vägavgifter eller biltullar.


I brevet till regeringen lyfter Motormännens Riksförbund fram tio prioriterade områden för en tillträdande kommunikationsminister:


- Skrota Norrbottniabanan samt inför PPP-finansiering för investeringar och trafiksäkerhetshöjande åtgärder i vägnätet.- Bygg Förbifart Stockholm och kringfartsled kring huvudstaden. Nej till biltullar.- Sänkt bensinskatt.- Finansiering av trafikolycksskador ska ske via det ordinarie försäkringssystemet.- Skattelättnader för tjänstebilar med extra trafiksäkerhetsutrustning.- Skattelättnader för moderna dieselbilar.- Satsa på ökad andel alternativa bränslen enligt Oljekommissionens förslag.- Fler trafikpoliser med tät närvaro och effektiv övervakning.- Alkolås som standard i alla nytillverkade personbilar.- Höjd skrotningspremie trots övergången till producentansvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063