Mazda5 nu med dieselmotorer
Flexibla familjebilen Mazda5 har snabbt blivit populär även med dieselmotor. Så populär att det varit svårt för Mazda Motor Sverige att kunna leverera bilar i den takt som marknaden önskat. Hittills står dieselmotorn, vilken naturligtvis har miljövänligt partikelfilter som standard över hela Europa, ändock för nästan 17 % av den totala försäljningen av Mazda5 i Sverige.
Mazda5 har samma dieselmotorer som den större Mazda6. Mazda-ingenjörerna har själva utvecklat dieselmotorn, som finns i två olika versioner, vilka i Mazda5 ger 110 respektive 143 hk. Bränsleförbrukningen är endast 6,3 liter/100 km. Motorerna är från Mazdas egen MZR-serie och har ett avancerat common-rail insprutningssystem och ett underhållsfritt partikelfilter. Motorerna är godkända för miljöklass 2005 PM och har ett avgasvärde på 170 g/km CO2.
Mazdas nya dieselmotorer har ett förhållandevis lågt kompressionsförhållande, 16,7:1, som uppnåtts bl.a. tack vare modifierade kolvar. Detta förbättrar vridmomentet och minskar motorljudet. Den starkare motorn på 143 hk har ett maximalt vridmoment på hela 360 Nm vid låga 2.000 varv/min och den mindre motorn ger 310 Nm vid samma varvantal. Topphastigheten för 143 hk motorn är 197 km/tim och med 110 hk 179 km/tim. Accelerationen från 0-100 km/tim går på 10,4 respektive 12,9 sekunder.