23948sdkhjf

PSA Peugeot Citroën breddar sitt utbud med nya SUV-modeller

De nya SUV-modellerna (Sport Utility Vehicle) är ett resultat av samarbetet mellan Mitsubishi Motors Corporation (MMC) och PSA Peugeot Citroën. Modellerna som drivs av en HDi-motor med partikelfilter kommer att marknadsföras av de två märkena Peugeot och Citroën från och med juli 2007.

De nya SUV-modellerna (Sport Utility Vehicle) är ett resultat av samarbetet mellan Mitsubishi Motors Corporation (MMC) och PSA Peugeot Citroën. Modellerna som drivs av en HDi-motor med partikelfilter kommer att marknadsföras av de två märkena Peugeot och Citroën från och med juli 2007. Försäljningsmålet, 30 000 fordon per år, innebär att företagsgruppen kommer att bli en betydande aktör i ett marknadssegment vars utsikter till tillväxt inom Europa är fortsatt goda. I början av 90-talet var segmentet för fyrhjulsdrivna bilar en nischmarknad, men har sedan ökat kraftigt och kontinuerligt. Fyrhjulsdrivna bilar står nu för mer än 6 procent av Europas personbilsmarknad, med mer än en miljon sålda enheter 2005, och utgör nu ett fristående segment.


Med början år 2005 beslöt de två företagsgrupperna att slå sig ihop och arbeta med en gemensam plattform för fyrhjulsdrift, som redan var under utveckling av MMC. Partnerskapet gäller anpassningen av denna plattform till märkena Peugeot och Citroën. Samarbetet etablerades och ger klara fördelar för båda parter. PSA Peugeot Citroën får tillgång till 4x4-tekniken och kan därigenom presentera ett nytt erbjudande i Europa i SUV-segmentet. Mitsubishi Motors å sin sida får tack vare större volymer bättre utdelning på sina investeringar.


Mitsubishi Motors bidrar med en ny plattform som bygger på företagets erkänt goda tekniska sakkunskap när det handlar om fordon med fyrhjulsdrift. För att erhålla en produktdefinition som överensstämmer med gruppens standards har PSA Peugeot Citroën utvecklat och anpassat sina SUV-modeller, särskilt när det gäller hjulupphängningen. Komponenter som bromsar, styrning, fjädring, bakvagn och däck har genomgåtts och anpassats för att ge bästa möjliga komfort och väghållning och även uppfylla de materialkrav som ställs av PSA Peugeot Citroën.


Som ett resultat av strävan efter att anpassa utsläppen till miljökrav har alla Peugeots och Citroëns modeller som standard försetts med partikelfilter och den senaste 2.2 liters HDi-motorn. Den här motorn är - liksom alla HDi-motorer från PSA Peugeot Citroën - gjord för att kunna köras på upp till 30 procent biodiesel. PSA Peugeot Citroën bekräftar på så sätt sin position som världsledande när det gäller rena dieselfordon med partikelfilter. Dieselmotorn på 2.2 liter med direktinsprutning kommer från den nya motorfamilj som redan finns i gruppens sortiment i modeller i mellan- och stora klassen. Den har utvecklats i samarbete med Ford-gruppen och har anpassats för att motsvara specifikationerna för 4x4-fordonen.


I enlighet med sin strategi har PSA Peugeot Citroën gått in för att respektive märke ska ha en egen personlighet som präglar både inre och yttre stil.


Med lanseringen av de nya SUV-modellerna fortsätter PSA Peugeot Citroën sin strategi att gå in i nya marknadssegment samtidigt som man förnyar sina nuvarande modellprogram. Koncernen ger härmed sina två märken fler möjligheter att locka en ny kundkrets som vill köra en "annorlunda" bil utan att för den skull avstå från körglädje och komfort, samtidigt som hänsyn tas till miljön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125