En av fem kör på livsfarliga däck
Var femte bil kör omkring med däck som allvarligt påverkar körsäkerheten. Hela 18,2 procent av den svenska bilparkens sommardäck understiger 3 millimeters mönsterdjup. Så ser resultatet ut från däcktillverkaren Goodyear Dunlops mätning av däcken på 62 472 däck under kampanjen Goodyear Safety Week. Undersökningen genomfördes under mitten och slutet av september i samarbete med IKEA, Bilia, Tanka och Däckia. Goodyear Dunlop Nordics mätning av mönsterdjupet på bilparkens sommardäck är den största undersökning i sitt slag som någonsin gjorts i landet. Den gjordes i Stockholm, Göteborg och Malmö med hjälp av mätpatruller som främst besökte IKEA: s parkeringsplatser och bensinbolaget Tankas tankställen samt Bilias och Däckias servicestationer. Patrullerna genomförde mätningar på två däck, det ena fram och det andra bak, på varje fordon. Sammanlagt kontrollerades 62 472 däck på 31 236 bilar.5 708 av de uppmätta fordonen hade däck med mönsterdjup under 3 mm. Det motsvarar 18,2 procent av de kontrollerade bilarna. Eftersom undersökningen genomfördes på ett så stort antal bilar har den hög statistisk relevans för landets bilpark. - Vi kan dra några viktiga slutsatser av den här undersökningen, säger Ludvig Nauckhoff, marknadschef vid Goodyear Dunlop Nordic. En av fem svenska bilar kör omkring med däck som kan vara livsfarliga. Detta skapar onödiga och stora risker i trafiken, särskilt nu under höstens regn och rusk. Lika förväntat som genomgående är, att framdäckens standard är sämre än bakdäckens. Uppemot 30 procent fler framdäck hade ett mönsterdjup som var mindre än 3 millimeter. Eftersom undersökningen gjordes i alla de tre storstadsregionerna fanns också möjlighet att konstatera regionala skillnader. Minst antal farliga däck finns i Göteborgsregionen medan Malmöområdet har det största antalet, 29 procent. Vid de mätningar som gjordes utanför IKEA-varuhusen vid Kungens kurva och Kållered samt vid Bilia och Däckia i de tre städerna konstaterades att 18 procent av bilarna hade farliga däck (mindre än 3 mm) i Stockholm, 29 procent i Malmö men endast 9 procent i Göteborg. - Trots att antalet kontrollerade däck var olika på de tre mätplatserna är skillnaderna så stora att vi måste dra slutsatsen att det finns regionala skillnader, menar Ludvig Nauckhoff. Ett resultat av den stora däckundersökningen är att skicket hos sommardäcken i den svenska bilparken har förbättrats något under senare år, men att läget fortfarande är allvarligt ur trafiksäkerhetsperspektiv. Vid körning på däck som har ett mönsterdjup mindre än 3 mm är väggreppet så dåligt i samband med regn att fordonen blir livsfarliga. - Att en av fem svenska bilister kör på sådana däck är utomordentligt allvarligt, konstaterar Ludvig Nauckhoff. Det finns bara en väg ut ur det problemet och det är den som går till däcksverkstaden. Mätpatrullerna möttes med stort intresse och mycket positivt under mätdagarna. När bilisterna väl förvissat sig om att den information om mätresultatet som placerades under vindrutetorkarna handlade om säkerhet och inte om P-böter ville många få samtliga däck uppmätta och många som ännu inte fått sina däck kontrollerade bad om hjälp att göra detta. En genomgående kommentar var att bilägaren inte var medveten om det dåliga skicket hos sina däck och omedelbart skulle köpa nya.