23948sdkhjf

Världspremiär för Volkswagens högtempererade bränslecell

Ett forskarteam på Volkswagen har nått ett genombrott när det gäller bränsleceller. Detta beskrivs som en nyckelteknologi på vägen mot den serietillverkade bränslecellsbilen. I korthet blir bränslecellsystem som utvecklas av Volkswagen-koncernen mindre, effektivare och billigare.

Ett forskarteam på Volkswagen har nått ett genombrott när det gäller bränsleceller. Detta beskrivs som en nyckelteknologi på vägen mot den serietillverkade bränslecellsbilen. I korthet blir bränslecellsystem som utvecklas av Volkswagen-koncernen mindre, effektivare och billigare. Detta bland annat tack vare nya membran och nya elektroder.


Volkswagen-koncernens forskare har utvecklat en högtemperatur-bränslecell (HT-BC) som är världsunik. Den eliminerar ett stort antal av de nackdelar som finns i de hittills bekanta lågtemperatur-bränslecellerna (LT-BC), och som används runt om i världen i nästan alla fordonstyper med detta drivsystem.


Professor Dr Jürgen Leohold, chef för Volkswagen-koncernens forskning, kommenterar:


- Högtemperatur-bränslecellen som under sju års forskningsarbete självständigt utvecklats hos Volkswagen gör hela systemet i bilen lättare, mer kompakt, mer hållbart och billigare. Och det är de avgörande faktorerna för att ge bränslecelltekniken den avgörande knuffen på väg mot serietillverkning.


- Vi tror att högtemperatur-bränslecellen är en del av framtiden. Däremot ser vi inte längre att lågtemperatur-bränslecellen har någon chans att komma till serietillverkning. Nya membran och elektroder


Mer i detalj handlar det om att Volkswagen Research utvecklat nya membran och nya elektroder till bränslecellen. Membran, elektroder, celler - det är komponenterna som rymmer den exceptionellt komplexa processen att utvinna elektrisk energi från kemisk energi för att driva elmotorn i framtidens bränslecellsbilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084