Vägverkets miljöpris 2006 till "Tyst Asfalt"
"Tyst Asfalt", Skanska Sveriges egenutvecklade asfaltbeläggning som halverar bullernivån, fick vid en ceremoni i Stockholm på onsdagen Vägverkets miljöpris 2006. Prisutdelare var Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. - Buller är ett stort miljö- och hälsoproblem som hittills har bekämpats med bullerplank och fönsteråtgärder samt genom att undvika att bygga i bullerutsatta lägen. Men vi måste hitta lösningar som motverkar bullret vid källan."Tyst Asfalt" är en kompletterande lösning som är lovande. Tillsammans med tystare fordon och däck kan det ge en kraftigt förbättrad stads- och trafikmiljö, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Det är Vägverkets Nationella råd för miljö och skönhet som utsett Skanska Sverige AB till mottagare av Vägverkets miljöpris 2006. Så här lyder motiveringen: "Buller från trafik är ett stort miljö- och hälsoproblem. Skanska Sverige AB har sedan flera år drivit ett medvetet och engagerat utvecklingsarbete för att ta fram en tyst asfalt anpassad till svenska förhållanden. Det har krävts såväl forskningsinsatser för att utveckla asfaltens materialsammansättning och läggningsteknik, som specialutbildning av personal. I samarbete med Vägverket och Ramböll har man genomfört praktiska försök, som blivit vägledande och inspirerande för marknaden i övrigt." Rådet har också beslutat att dela ut två hedersomnämnanden
Stockholms stad för projektet Trendsetter."Projektet Trendsetter syftar till att skapa bättre urbana trafikmiljöer i en tid när biltrafiken ökar. Stockholm stad driver arbetet på bred front. Projektet är ett samarbetsprojekt med flera europeiska städer. Dialoger förs med allt från bilindustri och drivmedelsproducenter till planerare och medicinska forskare.Arbetet omfattar såväl restriktioner och förbättringar ? av cykelmiljöer, kollektivtrafik och parkeringsmöjligheter ? som upplysningar om sambandet mellan hälsa och miljö. Projektet tydliggör att breda angreppssätt är möjliga och framgångsrika". Vägverket region Mälardalen för enkla naturvårdsåtgärder vid utbyggnaden av E4 Uppsala - Mehedeby ."För att på ett okonventionellt och enkelt sätt ha bidragit till att bevara värden i Ersta naturreservat, Tierp. Under vägbyggnadsskedet upptäcktes behovet av bullerskydd för bullerkänsliga djur trots att allmänna råd och kunskap saknas. Ett bullerskydd har byggts av vegetationsrester (sten, stubbar och andra vegetationsmassor), som annars skulle köras bort och deponerats i tipp. Resultatet är en tystare miljö till nytta för besökare av reservatet och för störningskänsliga djur, minskad miljöbelastning av transporter och deponier, samtidigt som man sparat pengar." JuryJury är Vägverkets nationella miljö- och skönhetsråd som består av kulturskribent Hedvig Hedqvist, professor Margaretha Ihse, stadsbyggnadsdirektör Ingela Lindh, konstnär Kent Lindfors, professor Bengt Nihlgård, arkitekt Johan Nyrén, konstnär Pål Svensson med Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö som ordförande.