Tobias Larsson fick fabrikskontrakt i racing
Han är 18 år och fick idag sitt första "fabrikskontrakt" i racing. En racingsäsong i Radical Elite, Sveriges nya elitserie i racing, och utbildning för en internationell racingkarriär i satsningen "Radical mot Le Mans".Tobias Larsson från Linghem i Linköping, har utsetts till vinnare av ett av svensk bilsports största Elit-Juniorpris, "Utmaningen 2006". Priset delades ut på Bilsportmässan av Radicals Anders Gabrielsson och Peter "Poker" Wallenberg Jr. - Tobias är en av Sveriges mest lovande juniorer. Han är både snabb på banan och visar mognad för de krav som en internationell racingkarriär innebär, förklarar Anders Gabrielsson, vd för M&W Radical Motorsport och som tillsammans med Peter "Poker" Wallenberg Jr är en av initiativtagarna till "Utmaningen 2006". Efter en kvalificeringstävling med Radicalbilar i september har Tobias Larsson tillsammans med nio andra unga svenska racerförare mellan 16 och 18 år fått genomgå "Utmaningen" med träning i körteknik, IES och Svenska Bilsportförbundets fystester samt intervjuer med företagsledare hösten 2006. En femmannajury utsåg Tobias till vinnare med motiveringen: "Jämnast över lag när det gäller körning, fysik och sälj. Sprider glädje kring sig och med sig. Tobias ger aldrig upp - även om målsnöret verkar långt bort - så finns det alltid hopp och ork till att ge lite mer. Tobias kommer att bli en god Radicalambassadör 2007" Som pris får Tobias Larsson "fabrikskontrakt" för att köra en hel säsong i det nya racingmästerskapet Radical Elite under 2007. Han får också genomgå utbildning för att kunna möta kraven som ställs på en internationell racerförare. Priset är värt ca 700 000 kr.- Sverige behöver satsa mer på att ungdomar får bättre utbildning i racing, och det finns ingen riktigt bra formelklass som tillgodoser det behovet. I Radical får man acceleration som en Formel 1-bil, och fart och väghållning nästan som större sportvagnsprototyper, menar Peter "Poker" Wallenberg Jr, som själv kört två säsonger i Radical. "Utmaningen" är en del av en större racingsatsning i Sverige. En ny svensk elitserie i racing, Radical Elite, ska köras i anslutning till STCC-tävlingarna. En satsning görs för att locka unga lovande racerförare att köra de snabbare Radical-bilarna som en språngbräda till internationell racing. En grupp svenska företag har satsat kapital och resurser i det företag som ska driva satsningen, "Radical mot Le Mans".- Målet är att före 2010 ha en svensk Radical LMP2 med svenska förare på Le Mans, berättar Anders Gabrielsson.