Vägverket förklarar färdskrivarregler
Åkerinäringen är en bransch som är omgärdadav en mängd regler. Sedan bestämmelserna förkör- och vilotider, färdskrivare ocharbetstider ändrats flera gånger de senasteåren har det uppstått osäkerhet kring vadsom gäller. Frågorna är många om hur man skagöra.
För att reda ut begreppen för åkare ochförare genomför nu Vägverket tillsammans medSveriges Åkeriföretag och åkeriföreningenSveriges Åkeriföretag Västra Götalandinformationsmöte i Göteborg den 29 november.
Under det senaste året har en radförändringar gjorts av de regler som gällerför dem som yrkesmässigt kör tunga fordon.Ytterligare förändringar av reglerna träderi kraft den 1 januari 2007 och den 11 april2007. Alla förändringar är grundade påEG-förordningar och EG-direktiv.
Den 1 maj 2006 blev det obligatoriskt inomEU att ha digital färdskrivare inytillverkade tunga yrkesfordon, vilketinnebär nya arbetsmoment och rutiner förtransportföretag och chaufförer.
Alla nyheter och förändringar har bidragittill att det finns en osäkerhet om vilkaregler som gäller och vilka regler somkommer att förändras. Exempelvis görssammanblandningar av reglerna förarbetstider och reglerna för kör- ochvilotider. Till detta kommer attinstruktionerna för att hantera de digitalafärdskrivarna upplevs som krångliga.
Vägverket är den myndighet som har ansvaretför att informera om lagar inomtransportområdet. Därför genomför verkettillsammans med Sveriges Åkeriföretag ochåkeriföreningen Sveriges Åkeriföretag VästraGötaland ett informationsmöte i Göteborg.Experter från respektive organisationdeltar. Dessutom deltar specialister från KGSandström AB, det enda svenska företag somär ackrediterat för att sälja och installerasamtliga tre fabrikat av digitalfärdskrivare som finns på marknaden.