23948sdkhjf

Bättre hålla än höja hastighetsgränserna

Sveriges Åkeriföretag reagerar på Infrastrukturminister Åsa Torstenssons meddelande att hastighetsgränserna ska bli fler. Det blir rörigare och svårare hålla reda på vilken hastighet som gäller konstaterar branschorganisationen för landets åkerier.

Sveriges Åkeriföretag reagerar påInfrastrukturminister Åsa Torstenssonsmeddelande att hastighetsgränserna ska blifler. Det blir rörigare och svårare hållareda på vilken hastighet som gällerkonstaterar branschorganisationen förlandets åkerier.


Infrastrukturminister Åsa Torstensson harmeddelat att regering avser lägga enproposition med förslag om att dagens systemmed hastighetsgränser ska utökas. Det skabli fler hastighetsgränser så att varje 10km/h intervall mellan 30 och 120 blir engräns.


-- Självfallet vill också vi ha bästamöjliga trafiksäkerhet, säger VD GöranForssén, Sveriges Åkeriföretag. Förslagetmed starkt differentierade hastighetsgränserär dock inte verklighetsanpassat. Detspeglar en övertro på oss människor och vårafordon att hålla reda på och anpassahastigheten på ett närmast teoretiskt sätt.


Sveriges Åkeriföretag menar flera gränsergör det mer rörigt och svårare att hållakorrekt hastighet.


-- Om vi idag missar någon enstakabegränsningsskylt så har vi en vana attavgöra vilken hastighet som normalt råder påden typ av vägsträcka vi färdas på. Enfördubbling av antalet gränser gör detsvårare.


Dagens hastighetsgränser med 20 km/hintervaller är inarbetade och fungerar välanser Sveriges Åkeriföretag.


-- Att förändra dagens system innebär enrisk och vi har därför skrivit tillregeringen och påtalat detta, säger VD GöranForssén, Sveriges Åkeriföretag.


Ett bättre sätt att öka trafiksäkerheten ärenligt Sveriges Åkeriföretag att se till attdagens hastighetsgränser verkligen hålls.Till exempel genom ökad övervakning ochpoliskontroller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063