23948sdkhjf

Toyotas återförsäljare får mål för att sänka koldioxidutsläpp

1998 tecknades en frivillig överenskommelse mellan biltillverkarnas intresseorganisationer och EU- kommissionen att minska bilarnas del av koldioxidutsläppen fram till 2008 respektive 2009 beroende på ursprungsland.

1998 tecknades en frivillig överenskommelse mellan biltillverkarnas intresseorganisationer och EU-kommissionen att minska bilarnas del av koldioxidutsläppen fram till 2008 respektive 2009 beroende på ursprungsland. Målsättningen är att begränsa utsläppen till max 140 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt för nya bilar. Koldioxid som är en växthusgas påskyndar den globala uppvärmningen vilket har varit en fråga som debatterats livligt efter de senaste årens extrema vädersituationer.


Om EU ska leva upp till utsläppsåtagandet i Kyotoprotokollet till 2010 är transportsektorn den stora utmaningen. Den svenska vagnparken av personbilar har ett av de högsta utsläppen av koldioxid i hela Europa. Mycket på grund av att vi ofta av tradition väljer stora bilar med starka motorer och att skattelagstiftningen inte i tillräckligt hög grad premierat låg bränsleförbrukning och låga utsläpp.


Förhållandet mellan bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är för alltid sammankopplade eftersom koldioxid inte kan renas bort utan bara kan minskas genom att sänka bränsleförbrukningen. En bilist som kör 1500 mil om året släpper ut ca 2,7 ton koldioxid. Det är hälften av vad varje svensk totalt släpper ut per år.


Ett nytt steg för miljöutvecklingenSom biltillverkare har Toyota bland annat gjort sig känd för sin hybridteknik, en teknik som kombinerar eldrift och en förbränningsmotor. Genom att ta tillvara på broms- och överskottsenergi sänks bränsleförbrukningen med ca 40% vid blandad körning och därmed även koldioxidutsläppen med lika mycket.


Nu tar företaget ett helt nytt steg i jakten på att ytterligare sänka miljöpåverkan. Toyotas återförsäljare i Sverige får nu individuella koldioxidmål fram till 2009 och gör därmed sina återförsäljare delaktiga i de långsiktiga miljömålen.


- Genom ett nära samarbete med våra återförsäljare vill vi länka ihop en miljöprocess som startat redan på ritbordet. Vi kommer nu att sätta upp individuella koldioxidmål för varje återförsäljare för att bättre nå ända fram till våra kunder i miljöarbetet. Vi vill också tydligt markera vår ambition att nå miljömålen 2009 som är en mycket svår och krävande utmaning, säger Hans-Eric Almebäck, VD för Toyota i Sverige.


- Vi ligger redan bra till, 2006 var Toyotas genomsnittliga koldioxidutsläpp i Sverige163 g/km, i år har vi satt 158 g/km som mål, en sänkning med 3,07 % eller hela 1 700 ton koldioxid jämfört med förra årets försäljningsresultat. Genomsnittet för samtliga nya bilar i Sverige är ca 190 g/km.- Vi har tidigare tagit bort modeller av miljöskäl och ersatt med nya. Vår plan är i en förlängning att introducera nya hybridmodeller, ny dieselteknik och fortsätta det påbörjade arbete med att byta ut samtliga förbränningsmotorer till mer bränsleeffektiva tekniska lösningar för att ytterligare stödja våra återförsäljares miljömål. Men förändring måste ske på flera plan.- Som ett ansvarstagande företag har vi en kultur och ett tekniskt kunnande att kombinera en hållbar mobilitet, minimera påverkan på vår miljö och samtidigt maximera körupplevelsen, säger Hans-Eric Almebäck.- Toyota investerar stort i att ta fram ny miljöförbättrande teknik men vi gör inte alltid det bästa miljövalet tillgängligt för alla. Det är alldeles för vanligt att den kund som vill ha hög komfortnivå tvingas välja ett motorstarkare alternativ eftersom den högsta komfortutrusningen traditionellt kombineras med det största och minst bränslesnåla motoralternativet. Här har vi som marknadsansvariga ett ansvar att göra kundens valfrihet större.- Sist men inte minst måste vi förbättra motivationen för våra kunder att göra regelbunden service på sina bilar. Ska vi säkerställa låg bränsleförbrukning och låga utsläpp är bilens skötsel en viktig del av vårt gemensamma miljömål, avslutar Hans-Eric Almebäck.


Oavsett vilka insatser som görs på produktsidan så måste det även till en attitydsändring. Många väljer av gammal vana en något för stor bil utan att fundera över om familjens eller företagets transportbehov har förändrats. Dagens mer kompakta och flexibla bilar har ingenting med gårdagens småbilar att göra som ofta både saknade komfort och säkerhet. Oavsett bränslepriser, val av bränsle eller biltyp är själva kärnfrågan att våra bilar måsta dra mindre bränsle, då är både ekonomin och miljön en vinnare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046