Opel lanserar rekordstark Corsa
Opel har lagt in högsta växeln och laddar fullt med nya Corsa. Efter förra årets succéartade lansering av den lilla bästsäljaren är det nu dags för den mycket sportiga och snabba OPC-versionen. Med en 1,6-liters turbomotor på 192 hk (141 kW) sticker det lilla krutpaketet iväg från 0 till 100 km/h på bara 7,2 sekunder och toppfarten är hela 225 km/h. Motorns maximala vridmoment är rejäla 230 newtonmeter och vid behov kan det temporärt ökas till hela 260 Nm tack vare en så kallad overboost-funktion. Med dess hjälp tar en typisk omkörningsacceleration från 80 till120 km/h på femte växeln (av sex) endast 6,7 sekunder. Trots sina imponerande prestanda drar Corsa OPC vid blandad körning inte mer än 7,9 liter bensin per 100 km. Den nya toppversionen av Opel Corsa premiärvisas vid bilsalongen i Genève i början av mars.
Corsa OPC försöker inte dölja sin inriktning. Tvärtom, bilens yttre speglar tydligt dess utpräglat sportiga egenskaper. Takspoilern bidrar till den tuffa utstrålningen liksom fram- och bakspoiler med rejäla luftintag och -utsläpp. Detaljer som det grova triangulära avgas-röret och de specialdesignade ytterbackspeglarna är ytterligare exempel på formgivarnas strävan att understryka Corsas sportiga karaktär.
Corsas OPC-chassi är rejält modifierat jämfört med standardchassiet och klart sportigare. Detta har bland annat uppnåtts tack vare en intensiv testverksamhet på världens tuffaste racerbana, Nürburgrings Nordslinga. På denna drygt två mil långa bana (av kännare även kallad "Det gröna helvetet") lyckades chassiingenjörerna mejsla fram en sofistikerad balans mellan sällsynt spänstiga och rappa köregenskaper och uttalat säkra och konsekventa vägegenskaper. Bland de viktigaste modifieringarna kan noteras att chassiet sänkts 10 mm, ett kraftigare utförande av den semiindividuella bakaxeln, omkalibrerad fjädring och stötdämpning och grövre krängningshämmare. Dessutom har det standardmonterade ESP-systemet (som kan kopplas ur) anpassats till bilens sportiga karaktär.
Nya Corsa OPC standardutrustas med 17-tums lättmetallfälgar skodda med 215/45-däck och som tillval finns 18 tum höga fälgar med 225 millimeter breda 45-profildäck. Att Corsa OPC har bromskapacitet väl i paritet med fartresurserna garanteras av rejäla, läckert blå-lackerade bromsok som greppar om 308-millimeters ventilerade skivor fram och solida bakre skivor med en diameter på 264 mm.
Även på förarplats är det sportighet som dominerar i Corsa OPC. Här finns till exempel de OPC-typiska dörrtrösklarna, krominramade instrument med röda mätarnålar, luftutsläpp med inramning i blått (eller silver), en ovanligt läcker läderratt, mittkonsoll i pianolack och pedaler med aluminiuminläggningar. De nya sportstolarna från Recaro har integrerade nackskydd och inbyggda sidokrockkuddar - världspremiär i den här typen av stolar.
Med den nya Corsa-versionen utökas Opels OPC-program till fem modellserier. Topp-modellen Vectra OPC med turbo-V6:a på 280 hk/206 kW finns både som sedan och kombi. Zafira OPC ? som med en toppfart på 231 km/h är världens snabbaste serie-tillverkade kompakt-MPV ? och Astra OPC har båda en tvåliters turbomotor på 240 hk/177 kW. Lilla smidiga och flexibla Meriva OPC har i princip samma 1,6-liters turbomaskin som Corsa, men effekten är 180 hk/132 kW och toppfarten 222 km/h.