Annorlunda reklamkampanj för nya Volvo C30
Det blir en annorlunda reklamkampanj för nya Volvo C30. Den väcker aha-upplevelser samtidigt som den får folk att se på Volvo med nya ögon.- Volvo C30 är en helt ny bil för Volvo med en annan målgrupp än vi är vana vid. Det var utmaningen för oss, säger reklamchef Bengt Junemo på Volvo Personbilar Sverige AB.
Nya Volvo C30 är Volvos hittills minsta bil och den är inte i första hand en bil för småbarnsfamiljer, utan vänder sig snarare till singlar och par utan barn. Reklamkampanjen för bilen blir den största för Volvo Personbilar Sverige i år - till och med den största på flera år. Startskottet gick i dag, torsdag.
Det är utomhusreklam, till exempel på stortavlor, i tunnelbanan, på spårvagnar, på bussar och på busshållsplatser runt om i landet. Och det är annonsering i TV, på webben, på den egna websajten, i olika magasin och på bio.
Hjärtat i kampanjen är websajten. Annonseringen i de övriga medierna bjuder in till sajten som har adressen www.volvoC30.se. Kampanjen har sin mest intensiva fas under fyra veckor framåt då avsikten är att dominera stort, pågår två-tre månader och fortsätter sedan året ut.
Redan i höstas startade en förlansering på sajten www.thinkoutsidethebox.se och på olika bloggar. Sajten var en del i att ta helt nya grepp. Där "pratade" man inte bil överhuvudtaget och avsändaren var inte Volvo. På sajten har besökarna kunnat köpa t-shirts designade av illustratörer som gjort sin tolkning av begreppet "Think outside the box". De har också kunnat lyssna på Edward de Bono, mannen bakom lateralt tänkande - hur man löser problem på ett kreativt sätt.
- Vi gjorde det som en cool, annorlunda grej. Tanken var att den nya målgruppen kanske inte är så van vid bilreklam och inte känner till så mycket om Volvo som varumärke, förklarar Bengt Junemo och fortsätter:
- Vi har haft över 111 000 besökare på sajten. Det är fantastiskt! När nu reklamkampanjen går igång kommer vi att ha minst 111 000 personer som får en aha-upplevelse eftersom de känner igen budskapet.
Att etablera uttrycket var viktigt. Huvudtemat för kampanjen är "Think outside the box". ( På svenska betyder det ungefär att tänka annorlunda.) Uttrycket har flera bottnar i kampanjen.
- Dels gör vi det med glimten i ögat åt "gamla" Volvo som många tyckte var "boxigt", dels är det en hyllning till nya Volvo C30 som är en väldigt annorlunda bil för Volvo med många smarta features. Den flyttar förhoppningsvis uppfattningen om hela varumärket Volvo en bra bit, säger Meta Ågren som är projektledare för kampanjen på reklambyrån Forsman & Bodenfors.
"Think outside the box" ska skapa en modern, glad känsla och föra tankarna till mode, design, snygga accesoarer och smarta produkter. Med sitt val av bil uttrycker man en del av den egna personligheten. Det gamla traditionella sättet att kommunicera bil med bilder på bilar som körs på slingrande astfaltsvägar - en tänkt symbol för körglädje - lyser helt med sin frånvaro.
- Mycket bilreklam är så likriktad. Jämför till exempel med reklam för mobiltelefoner. Den visar inte bilder på någon som håller en telefon mot örat. Vi visar produkten som en ikon och föremedlar körglädje på ett annat sätt. Förhoppningsvis kan vi provocera en smula, säger Meta Ågren.
Medvetet har man också gett kampanjen "Think outside the box" en mer kvinnlig touche. Dels för att det sättet att kommunicera på är annorlunda, modernt och nytt i bilvärlden, dels för att kvinnor utgör en viktig del av målgruppen.- Vi tror att många kvinnor attraheras av nya Volvo C30, säger Bengt Junemo.
När reklamen testats i så kallade kundkliniker har samtliga grupper noterat den mer kvinnliga präglingen, och männen har lagt till kommentaren att de förstår varför.
- Men det betyder inte att vi marknadsför nya Volvo C30 som "tjejbilen", målgruppen är betydligt större och bredare än så, understryker Meta Ågren.
Kampanjen för nya Volvo C30 är också det spännande startskottet för ett nytt sätt att marknadsföra Volvos bilar på.