23948sdkhjf

Världspremiär för nya C-klass

Det är dags för världspremiär av Mercedes-Benz nya C-Klass. Nykomlingen kännetecknas av tre individuellt formgivna och utrustade varianter; Classic, Elegance och Avantgarde.

Det är dags för världspremiär av Mercedes-Benz nya C-Klass. Nykomlingen kännetecknas av tre individuellt formgivna och utrustade varianter; Classic, Elegance och Avantgarde. Utöver förfinade köregenskaper bättre komfort och förhöjd säkerhetsnivå, står nya C-Klass för låg miljöpåverkan och på svenska marknaden oförändrad prisnivå med utökad standardutrustning.


Nya C-Klass har sex centimeter längre och fyra centimeter bredare kaross i specialstål. Utrymmena inuti har också vuxit - plus nio millimeter benutrymme i baksätet, 42 millimeter mer armbågsutrymme fram och bak samt 20 liter större bagageutrymme (475 l).


Med hjälp av ny stötdämparteknik, som anpassar hårdheten efter fjädringsrörelsens längd, har köregenskaperna förfinats ytterligare och nya C-Klass kan beställas med lägre chassie i kombination med sport- och komfortläge för såväl dämpning som växlingspunkter.


Säkerheten har förbättrats på alla områden. Med "intelligenta strålkastare", som varierar mellan fem ljusbilder beroende på körförhållandena, har körsäkerheten tagit ett kliv framåt. Den extremt stabila karossen ger ökat skydd mot inträngning och bland nyheterna inom passiv säkerhet märks aktiva nackskydd och fönsterkrockkuddar som täcker alla sidorutor.


Mercedes-Benz unika PRE-SAFE-system, som i kritiska lägen positionerar de åkande för bästa skyddseffekt, går att få i nya C-Klass.


För att bevisa Mercedes-Benz välkända omtanke om miljön introduceras, liksom S-Klass för ett drygt år sedan, nya C-Klass med ett miljöcertifikat som dokumenterar allt företaget gjort för att minska belastningen på miljön under utveckling, produktion, körning och återvinning.


Bland mycket annat framgår av miljöcertifikatet att de fyr- och sexcylindriga motorer som utvecklats för nya C-Klass drar upp till sex procent mindre bränsle trots en effekthöjning på upp till 13 procent.


Nya C-Klassen består som tidigare tre varianter; Classic, Elegance och Avantgarde. Men denna, den tredje generationen kännetecknas av större skillnader i såväl utseende som utrustning. Avantgarde - med stjärnan placerad i grillen - är den i särklass mest sportiga.


Mercedes-Benz har under hela utvecklingsarbetet strävat efter "mer valuta för pengarna" och det betyder att nya C-Klass kommer att erbjudas i en så kallad instegsmodell för under 30 000 €. På svenska marknaden förblir prisbilden mellan dagens och nya C-Klass i det allra närmaste oförändrad trots att standardutrustningen utökas med bland annat självjusterande stötdämpare, automatisk, zonindelad luftkonditionering, aluminiumfälgar och aktiva nackskydd.


I höst kommer C 180 med sexväxlad, manuell växellåda och solid lack att kosta lika mycket som dagens C180 (287 900 kronor). Marknadsintroduktionen i mars/april sker med C200 för 312 900 och C220 CDI för 336 900 kronor. Både C180 och C200 klarar sig därmed i standardutförande under de 7,5 basbelopp som är av avgörande betydelse för tjänstebilskörare. Inom Mercedes-Benz Sverige arbetar försäljningssidan på att få in även C200 CDI under gränsen för 7,5 basbelopp.


Det är tredje generationen Mercedes-Benz C-Klass som premiärvisas nu. Den nya modellen har intern beteckning W204. Den tidigare C-Klass Sedan (W203) introducerades 2000 och har sedan dess gjorts i 1,4 miljoner exemplar. Inklusive Kombi (S203) och C Sportcoupé (C203) har över två miljoner exemplar av 203-serien tillverkats. Den första C-Klassen (W och S 202) kom 1993 och ersatte då Mercedes 190. 190 (W201) var Mercedes första moderna bil i mellanklassen. Den debuterade 1982 och gjordes enbart som sedanmodell men med många motoralternativ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158