2006 Toyotas hittills mest framgångsrika år i Sverige
År 2006 blev Toyotas mest framgångsrika år sedan bilmärket etablerades på den svenska marknaden. Under året såldes 22 393 Toyota personbilar, en ökning med 8,9 procent jämfört med 2005. Försäljningen av Lexus ökade med 68,9 procent till 1 113 sålda bilar.
Toyota har nu en marknadsandel på 7,91 procent av den svenska personbilsmarknaden, mer än något år tidigare i företagets historia. Lexus marknadsandel är betydligt blygsammare, 0,39 procent, men även det är en toppnotering för märket i Sverige.
- Jag tror att framgångarna är resultatet av Toyotas målmedvetna satsning på att leverera trygghet till kunden i alla led. Alltifrån en erkänd driftsäkerhet till en utvecklad serviceorganisation som tar väl hand om kunden, säger Hans- Eric Almebäck, VD för Toyota i Sverige.
- Vi har också fått mycket god respons på Toyotas satsningar på att minska bilarnas miljöpåverkan. Med våra hybridmodeller och den lilla, bränsleeffektiva Toyota Aygo har vi visat att det går att bygga bra bilar som även ger en mindre miljöbelastning.
Det senaste steget togs nyligen, då Toyota i Sverige ger sina återförsäljare individuella koldioxidmål fram till 2009 och därmed gör dem delaktiga i de långsiktiga miljömålen. 2006 var Toyotas genomsnittliga koldioxidutsläpp i Sverige 163 g/km. Det ska i år ska sänkas till 158 g/km, en sänkning med 3,07 % eller hela 1 700 ton koldioxid jämfört med förra årets försäljningsresultat. Genomsnittet för samtliga nya bilar i Sverige är ca 190 g/km.
- Vi har alla ett gemensamt ansvar för att minska den miljöbelastning som bilarna innebär. Vi vill göra det möjligt för alla att bidra till att uppnå detta mål, säger Hans-Eric Almebäck.