Färre förare i framtidens SMSC
Swedish Motorsport Challenge (SMSC) står inför sitt femte verksamhetsår. Efter nästan maximal utdelning resultatmässigt kommer fokus att ligga på ett färre antal förare med ett behovsanpassat stöd som tidigare.
Fyra år har passerat sedan SMSC bildades. Ett landslag plockades ut i rally och ett i racing med sammanlagt 16 förare samt en handfull kartläsare.
- Vi kommer att fokusera på några färre i framtiden för att kunna tydliggöra vilka som är med i SMSC, säger Bosse Lindman, projektledare.
- Istället blir landslagsgrupperna större, fortsätter han.
Med bland annat guld och brons i Rally-JVM, seger i World Series by Renault, Brittiska mästerskapet i Formel Renault och STCC har året som gått varit framgångsrikt.
- Skitbra rent ut sagt! Det har underlättat min start med så goda prestationer, säger Bosse med ett stort leende. - Det är en svår uppgift att välja ut rätt förare, för det finns en bra kader att plocka ur!
Stödet till förarna är behovsanpassat utifrån var och ens behov, och Patrik Sandell är en som både fått och begärt stöd under året.
- Jag känner mig verkligen som en SMSC-chaufför och har använt det otroligt mycket i kontakten med sponsorer. Kan det finnas någonting finare än att vara med i SMSC? Det ger en kvalitetsstämpel på att du är en av de bästa förarna i din gren, och det gör att redan där har jag kommit halvvägs i ett sponsormöte, säger Patrik Sandell.
- Sedan har jag haft stor nytta under året med arbetet i Bilsportförbundets projekt Winners Don't Drink and Drive. Det ger bra publicitet i ett positivt sammanhang, vilket inte är så lätt att få till själv, fortsätter han.
Hans företrädare på JVM-tronen, PG Andersson, är i en annan fas. - Helt ärligt får inte jag ut så mycket nu, när det enda som behövs för mig är pengar och det i stora mängder, säger PG Andersson.
Han vann Rally-JVM 2004 och tog brons i år. - Men det mentala och idrottsliga stödet med Anders Plate fungerar bra, och Finnkampen var ett mycket lyckat arrangemang.
Unga talanger med hög potential, även de utanför SMSC, får möjlighet till utbildning på Bosön, Riksidrottsförbundets stora elitanläggning ute på Lidingö. I år har det varit flerdagarskurser i fysträning, media/sponsorkontakter samt kost- och näringslära, dessutom en tredagars utbildning i mental träning och idrottspsykologi.
- Vi utvecklar de aktiva så de är mogna att ta klivet ut och jaga de stora pengarna, och ta segrar på mycket hög nivå, säger Åsa Gerdes, utbildningsansvarig på Svenska Bilsportförbundet.
En av de som fått rent ekonomiskt stöd är racingföraren Alx Danielsson. - För mig är varje krona viktig. Hade någonting felat i det under året hade jag inte kunnat köra och det gäller SMSC såväl som alla andra samarbetspartners, säger Alx Danielsson.
I det instämmer Bosse Lindman: - Vårt penningstöd är inriktat på just de avgörande stegen i karriären. I Alx fall blev ju det perfekt, säger han. - Samtidigt är det viktigt att förarna själva bygger sina egna nätverk för att nå långt. Riktigt långt.