23948sdkhjf

Scania levererar 500 lastbilar till brittisk prestigekund

Eddie Stobart Limited, Englands mest kända transport- och logistikföretag, väljer Scania som huvudleverantör av lastbilar till sin flotta 2007. En order på 500 bilar börjar levereras i mars. Lägsta driftskostnad och högsta servicenivå var de faktorer som främst avgjorde till Scanias fördel.

Eddie Stobart Limited, Englands mest kända transport- och logistikföretag, väljer Scania som huvudleverantör av lastbilar till sin flotta 2007. En order på 500 bilar börjar levereras i mars. Lägsta driftskostnad och högsta servicenivå var de faktorer som främst avgjorde till Scanias fördel.


Scania valdes till huvudleverantör efter omfattande jämförelser mellan konkurrerande lastbilsmärken.


- Utöver att testerna visade att våra lastbilar ger den lägsta livscykelkostnaden och bästa bränsle- och driftsekonomi var EGR-tekniken en stark fördel. Eddie Stobart Limited vill undvika besväret med hantering av SCR och urea, säger Dan Hoij, vd för Scania i Storbritannien.


Ordern omfattar modellen Scania R420 i både dragbils- och lastbilsutförande, liksom även två brandbilar avsedda för drift vid Carlisle Airport i nordvästra England.


Scanias kunder kan välja mellan motorer baserade på antingen EGR-teknik eller SCR.


EGR leder tillbaka avgaserna in i motorn för att minska kväveoxidutsläppen. Med denna teknik slipper åkeriet/föraren att hantera tillsatsämnen vid tankning och det krävs inte heller några extra installationer på fordonet. SCR är en teknik för efterbehandling som innebär att avgaserna renas efter förbränning genom att en urealösning, som förvaras i en särskild tank på fordonet, sprutas in i avgaserna.


Erfarenheter av daglig drift visar att många lastbils- och busskunder föredrar EGR därför att den tekniken är bekvämare i många applikationer.


För det nu gällande europeiska avgaskravet, Euro 4, är Scanias samtliga 9-, 11- och 12-litersmotorer utrustade med EGR och 16-liters V8-motorn med SCR. För Euro 5, som införs 2009, erbjuder Scania för närvarande tre SCR-motorer. Senare i år kommer Scania att börja introducera nya Euro 5-motorer. På dessa motorer använder Scania EGR, utan någon efterbehandling, för att möta Euro 5.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064