23948sdkhjf

Nybilens värde halveras på tre år

En ny bil som körs 3.000 mil per år tappar hela 48 procent av sitt värde de tre första åren. Det visar den granskning som KVD, Kvarndammen Bilauktioner har gjort av nästan 10.000 sålda bilar. KVD har också tittat på hur stort värdefallet är för olika bilmodeller räknat i kronor per mil.

En ny bil som körs 3.000 mil per år tappar hela 48 procent av sitt värde de tre första åren. Det visar den granskning som KVD, Kvarndammen Bilauktioner har gjort av nästan 10.000 sålda bilar. KVD har också tittat på hur stort värdefallet är för olika bilmodeller räknat i kronor per mil. Minst värdefall av de granskade bilarna har Hyundai Atos som sjunker fyra kronor per mil. De som tappar mest är BMW X5 4.6 med 45 kronor per mil och den 450 hästkrafter starka Audi RS6 Avant med hela 54 kronor per mil. Räknat i kronor per mil är värdefallet inte oväntat minst för småbilar och störst för lyxigare och större bilar. Det skiljer emellertid mycket i värdeminskning även mellan olika bilmodeller inom samma storleksklass. I storbilsklassen tappar exempelvis en BMW 520i Touring och en Mercedes E200 Kompressor Kombi omkring 19 kronor i värde per mil medan en Toyota Avensis 2.0 Kombi bara tappar tio kronor per mil. Sveriges mest sålda bil Volvo V70 har en värdeminskning på 13 kronor per mil.


Även i klassen för mellanstora kombibilar utmärker sig Toyota med lågt värdefall. Värdeminskningen per mil för en Toyota Corolla 1.6 Kombi är sju kronor medan den exempelvis är 15 kronor för både BMW 320i Touring och Lexus IS 2.0 SportCross. Bland småbilarna sjunker Hyundai Atos bara fyra kronor per mil. Andra småbilar som klarar sig bra i granskningen är Citroën C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Hyundai Getz, Peugeot 206 och Toyota Yaris som tappar sex kronor per mil. Värdefallet för mindre bilar är generellt lågt och ingen av de småbilar som granskades sjunker mer än åtta kronor per mil. -Nybilsköparna får räkna med att halva bilens värde är borta efter tre år. Därefter planar värdeminskningen ut, så ur ett ekonomsikt perspektiv är det ofta klokt att behålla bilen några år till, säger Hans Edvardsson, marknadsansvarig på KVD.


Granskningen bygger på de närmare 10.000 försäljningar som gjordes på Bilauktioner.se under 2006 och avser bilar som är tre år gamla och körts 3.000 mil per år. De som köper bilar på nätauktionerna är såväl privatpersoner som näringsidkare medan säljare är företag och myndigheter. Försäljningspriserna hamnar vanligtvis på en nivå som ligger klart över de inbytespriser som gäller hos traditionella bilhandlare. KVD har omfattande erfarenhet av bilvärdering och står även bakom Internettjänsten Bilpriser.se där tre miljoner bilar värderades förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062