23948sdkhjf

Stark kritik mot förslag till nya avgasregler

EU-kommissionen förslag till nya avgasregler får stark kritik från den europeiska bilindustrins organisation Acea (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles). Enligt Acea är förslaget "obalanserat" och hotar att förstöra Europas ekonomi när det gäller välstånd, jobb och tillväxt. Hela 12 miljoner anställda och deras familjer inom EU är beroende av att ett förslag om nya avgasregler får en balanserad utformning, påpekar Acea.Förslaget innebär att EU vill tvinga bilindustrin att tillverka bilar som inte släpper ut mer koldioxid än 130 gram per kilometer. Genom bestämmelser omdetta på EU-nivå hoppas kommissionen på att det kravet ska vara uppnått senast år 2012. Dessutom räknar kommissionen med att bilarnas utsläppminskas ytterligare 10 gram per kilometer med hjälp av krav på mer miljövänliga bildelar såsom däck och klimatanläggningar samt att bilarna i större utsträckning kan köras på biobränsle. Ett mål på 120 gram per kilometer motsvarar en bränsleförbrukning på 0,5 liter per mil för bensinbilar och 0,45 liter per mil för dieselbilar. Kraven för transportbilar blir att minska utsläppen till 175 gram till år 2012 och sedan ytterligare till 160 gram till år 2015.Förslaget är en del i kommissionens strategi om långsiktig hållbarhet för den europeiska bilindustrin. Innan kommissionen lägger fram förslaget ska frågan behandlas i Europaparlamentet. I en kommentar säger miljöminister Andreas Carlgren att Sverige vill se en hög ambitionsnivå och att minska utsläppen inom transportsektorn är avgörande för att minska de totala utsläppen av koldioxid. Regeringen kommer nu att analysera kommissionens förslag och därefter ta ställning till hur man driver på för bästa och snabbaste sätt att minska utsläppen inom transportsektorn.Enligt uppgifter är den svenska bilparken den mest bränsletörstiga inom hela EU. Genomsnittsutsläppet för en svenskregistrerad bil år 2005 var 199 gram koldioxid per kilometer, medan det genomsnittliga utsläppet inom EU var 164 gram samma år.Bilindustrin är försiktig med att uttala sig men åtminstone Saab Automobile har förklarat att det inte bara är negativt med det nya förslaget. Enligt Saab kan detta öppna upp för tillverkare att producera bränslesnålare bilar och öka intresset för etanolbilar.Det finns många intressen att ta hänsyn till när det gäller förändringar inom bilindustrin, inte bara miljö utan även sysselsättning med mera. Många befarar att det slutgiltiga förslag som kommer i mitten av 2008 blir betydligt mildare än det nu framlagda förslaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078