Mazda Hakaze -nytt crossover-koncept
Redan i fjol blev Mazdas tre konceptbilar, Sassou, Senko och Kabura, mycket uppmärksammade. Nya designchef Laurens van den Acker har nu utvecklat ett nytt koncept och tagit naturen till hjälp. I Los Angeles i november i fjol visades den första av fyra nya konceptbilar, Nagare. I Detroit var det dags för Ryuga och på Geneve-salongen i början av mars blir det premiär för Mazda Hakaze. Hakaze, som betyder ungefär "vinden som leker i löven", är utvecklad i Mazdas europeiska designstudio utanför Frankfurt under ledning av Peter Birtwhistle. Bilen är en kompakt crossoverkupé med roadsterkänsla och kombinerar tre traditionella biltyper. Delar av taket kan tas bort, vilket ger en känsla som hos en öppen sportbil. Hakaze är lätt och rolig att köra som en kompakt hatchback och du sitter högt och har en funktionell interiör som i en kompakt SUV.
- Nagare är starten på en ny resa. En resa som vill så frön till en helt ny generation av Mazda-bilar, säger Laurens van den Acker. Det japanska ordet Nagare betyder ungefär flöde och Nagare-konceptet har hämtat sin inspiration från naturen och naturens olika rörelser och färger. När det gäller Mazda Hakaze har det europeiska designteamet i Oberursel hämtat sin inspiration från olika sport- och utomhusaktiviteter, från vatten och från luften, från kitesurfing, flygning, dykning, jet-ski och motorcykelkörning. Särskilt öknens sanddyner har spelet stor roll för designen och interiören har anpassats till äventyrliga sporter, som t.ex. kitesurfing. Kitesurfing uppfanns på Hawaii 1996 och kombinerar drakflygning med surfing. Sedan dess har kitesurfing blivet den snabbast växande vattensporten och idag finns det cirka 300 000 kitesurfare runtom i världen. En kitesurfare befinner sig lika mycket i luften som på vågorna och kan komma upp i en hastighet gott och väl över 50 km/tim. Sporten har också börjat få ett flertal svenska utövare. - Nagare-flödet uttrycks i Mazda Hakaze inte enbart på bilens räfflade sidor, utan även i en mängd olika detaljer, säger Peter Birtwhistle, chefsdesigner för Mazda i Europa. Om du tittar på stora hjulen, så ser du att fälgarnas ekrar rör sig i färdriktningen och att ekrarna fortsätter in i däcken. Mycket av interiören är som att titta på sanddynor, som rör sig när vinden blåser. Att försöka hitta ett nytt designspråk genom naturens egna rörelser känns oerhört inspirerande. Naturligtvis måste vi även tänka på funktionalitet. Men för Mazda är emotionella känslor mycket viktigt. Och Mazda Hakaze väcker onekligen starka känslor. För att försäkra sig om att Mazda Hakaze och andra framtida konceptbilar inte bara är en verklighetsflykt och en framtidsdröm, skapade Mazda i slutet av 2004 en Advanced Product Planning (APP) grupp av personer från både design, marknad och utveckling. APP-gruppen var ansvarig för den första planeringen av Hakaze-projektet. En genomgripande undersökning av bilbranschen och olika livsstilstrender genomfördes. Tillsammans med all tillgänglig marknadsdata stod det klart att kompakta crossovers, som kan möta en aktivare livsstil, blir ännu populärare under de närmaste tio åren. - Traditionella bilsegment i Europa minskar, säger Benno Gaessler, ansvarig för Mazda APP. Vi fann att dagens bilkunder har känslor och behov som dagens bilar inte uppfyller. De vill köra en kupé, en öppen roadster, en bil som verkligen uttrycker deras livsstil. Men dessa bilar finns knappast på dagens bilmarknad. Och om de skulle göra det så är inköpspriset och de rörliga kostnaderna mycket höga. Att fylla detta tomrum är vad Hakaze egentligen handlar om. Fyrhjulsdrivna Mazda Hakaze har samma direktinsprutade turbomotor som t.ex. Mazda6 MPS, men skulle lika gärna kunna ha en modern kraftfull dieselmotor. Mazdas högteknologiska MZR DISI-motor har i Hakaze kompletterats med en sexväxlad automatisk växellåda. Aerodynamiken har spelat en viktig roll i designarbetet, liksom materialvalet för att göra Hakaze så lätt som möjlig, vilket ger en lägre bensinförbrukning. Hakaze har MacPherson-framvagn och ett multilänk-system bak. Fälgarna är 20 tum stora och specialdäcken från Dunlop har dimensionen 255/50 R20. Hakaze har kompakta yttermått. Den är bara 4,42 meter lång, vilket är ungefär som dagens Mazda3 KombiSedan. Men Hakaze är betydligt bredare, 1.89 meter, och högre 1,56 meter. Den har en lång hjulbas på 2,65 meter. Det finns inga dörrhandtag och inga backspeglar. Istället har Mazda Hakaze utvändiga kameror, som ger information om vad som händer bakom bilen. Hakaze har heller inga B-stolpar och två tredjedelar av det stora glastaket kan tas bort i två delar och placeras i ett par utrymmen under golvet. Med de fyra sidorutorna nere får den fyrasitsiga konceptbilen en stark känsla av öppen sportbil.
Mazda Hakaze har en mycket speciell lackering. Den skimrande guldfärgen skiftar allt efter ljuset och med s.k. flop-teknik har Mazda lyckats skapa en ljusare nyans över bilens olika karossveck och en mörkare nyans därunder. Precis som i öknen där ljuset spelar över sanddynerna på samma sätt med sina mörkare skuggor. Hakazes två stora dörrar öppnas 30 grader utåt och 45 grader uppåt. På den stora mittkonsolen, som också formats som en sanddyn, finns alla reglage med touchknappar i tre illuminerade rader. Själva spaken till den automatiska växellådan är formad som en snäcka, som du tar med dig när du lämnar bilen. I denna snäcka lagras all information. Här finns din musik, vägdata, filmer och denna datasnäcka fungerar även som nyckel. All data laddas automatiskt ner genom Bluetooth-teknik, som också trådlöst laddar din mobiltelefon, digitalkamera eller MP3-spelare. Hakaze har givetvis även internetanslutning och en digitalkamera som kan filma både inuti eller utanför bilen. Bilder som sedan kan visas på LCD-skärmen. Mazda Hakazes fyra sportstolar justeras elektriskt. För att få mera utrymme i baksätet kan de bakre stolarna köras framåt och under framstolarna. Kitesurfarens bräda kan lastas in i mittkonsolen och under bakgolvet finns ett par extra fack för själva kiten. Materialvalet i Mazda Hakaze är också noga valt för att skapa en känsla av naturen och för att passa kitesurfare. Interiören reflekterar havet och fortsätter med stranden och sanddynerna i form och färg. Golvet är mörkbrunt, dörrsidor, instrumentbräda och mittkonsol är i en grönbeige kulör och de fyra stolarna har en djupblå färg. Många av inredningsmaterialen har bearbetats med s.k. Flotek-teknik, som skapar en speciell struktur och känsla i materialet. Så är t.ex. golvet tillverkat av mjukt läder, vilket är skönt att sätta fötterna på när man kommer barfota från en kitesurfutflykt. Samma teknik har använts i stolarna. Lädret har fått en känsla av våtdräkt, men med betydligt högre kvalitet.