Audi lanserar miljöbilen Audi A3 e-power
Audi fortsätter sin satsning på ännu mer miljövänlig dieselteknik och lanserar under våren den extremt snåla Audi A3 e-power 1,9 TDI. Med en bränsleförbrukning på låga 4,5 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på endast 119 g/km uppfyller Audi A3 e-power Vägverkets krav för miljöbil.
Audi jobbar sedan många år tillbaka med att minska både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp genom bland annat direktinsprutning av bränsle. Med Audi A3 e-power 1,9 TDI har märket nu tagit ytterligare ett stort steg mot mer miljövänlig dieselteknik. Miljöbilen Audi A3 e-power, som är tillgänglig i Attraction utförande med 3 eller 5 dörrar, lanseras på den svenska marknaden under våren 2007. Audi A3 e-power blir därmed en av de största dieselmodellerna på marknaden som klassas som miljöbil av Vägverket.
- Audi var först ut med den direktinsprutade dieseln 1989, en teknik som lett till stora förbrukningsreduktioner, säger Eva-Maria Elstner, informationschef på Audi Sverige. Redan 2001 kunde Audi dessutom erbjuda marknaden den revolutionerande A2 1,2 TDI, med aluminiumkaross och en bränsleförbrukning på under 3,0 liter/100 km.
I dag förbrukar Audis dieselmotorer ca 30 procent mindre bränsle än motsvarande bensinmotor samtidigt som de släpper ut ca 20 procent mindre koldioxid. En ytterligare fördel med nya dieselbilar är att dessa i framtiden kan köras på den mer miljövänliga syntetiska dieseln som allt fler leverantörer jobbar med att utveckla och göra tillgänglig. Vid toppmötet World Economic Forum i Davos i slutet av januari kördes en stor andel av representations-bilarna, Audi A8, med den miljövänliga dieseln SynFuel. Även i Sverige kommer Motormännen, tillsammans med Bosch och Audi, under vintern att genomföra tester med syntetisk diesel.
Audi A3 e-power 1,9 TDI har 105 hk och ett vridmoment på 250 Nm vid 1 900 varv. Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppgår till 4,5 l/100 km. Priset är ännu ej fastställt. Samtliga av Audis dieselpersonbilar uppfyller miljöklass 2005 PM - de är utrustade med partikelfilter och uppfyller emissionskravet på 5 mg/km när det gäller partikelutsläpp.